Nieuws/Wat U Zegt

WUZmail: Tegenwerking bij het UWV

Het UWV zou werklozen zo snel mogelijk aan een baan moeten helpen, maar werkt zo traag en inefficiënt dat je de ene na de andere baan aan je neus ziet voorbijgaan, schrijft Martijn Horich. Herkent u die ervaring?

Martijn Horich schrijft:

Ik heb de mogelijkheid om weer aan het werk te gaan, maar door het logge systeem van het UWV zou het kunnen zijn dat dit aan mij voorbijgaat. Dit mag toch niet de bedoeling zijn van het UWV; een instantie die als doel heeft om alle uitkeringsgerechtigden zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen.

Ik vraag me af of dit werkelijk het doel is van het UWV. Alle correspondentie gaat via een digitale 'werkmap' en elke keer is er wel iets met het systeem, de 'errors' zijn niet meer te tellen. Een formulier bijvoegen omdat het UWV daarnaar vraagt? Prima, ga ik doen, ach nee het lukt niet want het bestand is te groot! Dan bel ik vervolgens om te kijken of ik het bijvoorbeeld direct kan mailen en dan krijg ik het standaard antwoord te horen 'u kunt een bericht in de werkmap zetten'. Met andere woorden, wacht maar weer eens 24 uur!

Dit zijn nog maar een aantal opsommingen van wat ik meemaak met deze logge ambtelijke instelling. En werkend Nederland maar ploeteren om alle soorten van uitkeringen bij elkaar te krijgen. Het is toch van de zotte, in wat voor raar land leven wij? Ik vraag Den Haag maar niet om er wat aan te doen, want die snappen het zelf ook allemaal niet meer...

 

Discussiëren over dit en andere onderwerpen doet u op www.wuz.nl