Nieuws/Binnenland
1134933
Binnenland

Fascinerende scheidingsmuren (deel II)

Vorige week stelde Reiskrant een topvier-lijstje samen van fascinerende scheidingsmuren. Vandaag deel II, met daarin onder andere de bekendste en grootste muur ter wereld...

De Chinese Muur, China

Het is geen verrassing. Dé muur van de wereld is de Chinese Muur of simpelweg de Grote Muur. In het begin van de zevende eeuw voor Christus werd een begin gemaakt aan het bouwen van de verdedigingswal uit aarde en stenen. De Muur, die in het Chinees Muur van 10.000 li (6440 kilometer) wordt genoemd, moest het keizerrijk beschermen tegen vijandelijke nomadische ruitervolkeren.

De bouw duurde enkele eeuwen voort en ging over bergen, door woestijnen en rivieren heen. Heel wat bouwers vonden er de dood. De gehele verdedigingslinie, inclusief verdedigingsgroeven van 359 kilometer en 2.232 kilometer aan natuurlijke grenzen (rivieren, heuvels en bergen), heeft een lengte van 8.850 kilometer.

Delen van de muur in de buurt van grote steden zijn goed onderhouden, maar veel afgelegen gebieden worden langzaam teruggewonnen door de natuur.

De Berlijnse Muur, Duitsland

De Berlijnse Muur, een 100 meter brede constructie en 45,1 kilometer lang, vormde een fysieke scheiding tussen het naoorlogse West- en Oost-Duitsland. Maar het was ook de symbolische grens tussen democratie en communisme tijdens de Koude Oorlog.

De Berlijnse Muur werd op 13 augustus 1961 gebouwd in het holst van de nacht en 28 jaar diende het Oost-Duitsers ervan te weerhouden te vluchten naar het Westen. Tijdens vluchtacties zijn ten minste 136 mensen om het leven gekomen.

De vernietiging, en dat was bijna net zo vlug als de oprichting, werd op 9 november 1989 gevierd over de hele wereld.

 

Muren van Constantinopel, Turkije

 

De muren van Constantinopel omsloten tot in de 15e eeuw het oude Constantinopel, nu Istanboel, volledig. De zeemuren en de landmuur van Theodosius aan de westkant van de stad waren gedurende de middeleeuwen berucht om hun onneembaarheid.

In eerste instantie werd de muur gebouwd door Constantijn de Grote. Naarmate de stad groeide werden Griekse ingenieurs ingezet die een veel effectievere bouwtechniek gebruikten dan anderen in de middeleeuwen. De muren in het Byzantijnse rijk van de vijfde eeuw, ook wel de muren van Theodosius genaamd, waren meestal niet massief, maar bestonden uit dubbele muren die opgevuld werden met puin waardoor gaten snel konden worden gerepareerd.

Talloze legers van Bulgaren, Avaren, Kiptsjakken, Russen, Galaten en Arabieren beten hun tandens tuk op de muren. De eerste doorbraak kwam in 1204 toen de vierde kruistocht de stad in puin legde. Twee eeuwen later was de stad nog niet hersteld van de schade van de kruistocht en viel de stad na een relatief kort beleg in handen van de Turkse Osmanen.

Ondanks gebrek aan onderhoud zijn vele delen van de muren vandaag de dag nog steeds te bewonderen.

 

Stadsmuren van Conwy, Groot-Brittannië

Conwy's stadsmuren zijn een middeleeuwse defensiewal rond de stad Conwy in Noord-Wales. De muren werden gebouwd tussen 1283 en 1287 na de stichting van Conwy door Edward I. De muur is ontworpen als defensie van Conwy Castle. Het is 1,3 kilometer lang, inclusief 21 torens en drie poortgebouwen.

Voor het project werden veel arbeiders gehaald uit Engeland en de kosten kwamen neer op ongeveer15.000 pond (17424 euro), een enorme som voor de periode.

De muren staan nu op de werelderfgoedlijst van UNESCO.