Nieuws/Binnenland
1135430
Binnenland

Schiphol onder vuur van beveiligers

Beveiligers op Schiphol klagen over een ’onmenselijke werkdruk’.

Beveiligers op Schiphol klagen over een ’onmenselijke werkdruk’.

Schiphol - Beveiligers op Schiphol komen massaal in opstand tegen de volgens hen ’onmenselijke werkdruk en middeleeuwse arbeidsomstandigheden’.

Beveiligers op Schiphol klagen over een ’onmenselijke werkdruk’.

Beveiligers op Schiphol klagen over een ’onmenselijke werkdruk’.

Klokkenluiders vertellen aan De Telegraaf dat de veiligheid van reizigers en bemanningen in gevaar komt, omdat personeel steeds minder geconcentreerd is bij het checken van passagiers en handbagage.

Zo kwam gisteren naar buiten dat er onvoldoende ruimte is voor een onverwachte plaspauze. FNV en Schiphol willen dat deze ’WC-wacht met sancties’ onmiddellijk van tafel gaat. Het is volgens FNV-baas Leen van der List. het topje van de ijsberg.

Vakanties en snipperdagen zijn volgens de beveiligers nauwelijks op te nemen. „Flexibiliteit bestaat niet. Het probleem zit in de keiharde concurrentiestrijd, terwijl Schiphol in de aanbesteding de laagste kosten vraagt. In zo’n levensgevoelige sector als security zou dat anders moeten”, vindt Van der List.

’Rek is eruit’

Bezuinigingen worden volgens hem over de rug van de Schiphol-medewerkers uitgevochten. „De rek is eruit. Als je gedwongen wordt je plas op te houden, is er iets heel erg mis in het systeem. Als je moet, moet je. Met een volle blaas cruciaal beveiligingswerk doen, is rampzalig voor de alertheid.”

Hij vervolgt: „Schiphol is als opdrachtgever van de securitycontroles verantwoordelijk voor de goede gang van zaken bij de vier ingehuurde beveiligingsbedrijven. We hameren al lang op verbeteringen. Nog geen twee jaar geleden is er onderzoek onder beveiligers gedaan. Daarin werden de tekortkomingen benoemd. Er is door Schiphol en de werkgevers beterschap beloofd, maar er is bar weinig van terechtgekomen. Dat zien we nu aan het toenemend aantal klachten en ziekmeldingen. Actie is daarom hard nodig.”

Lijst met gedragsregels

De beveiligers eisen dat Schiphol een bindende lijst opstelt met gedragsregels, waaraan alle ingehuurde bedrijven moeten voldoen. De luchthaven doet echter of er niets aan de hand is.

„Onze prioriteit is om luchtreizigers veilig aan hun reis te laten beginnen. We zijn continu in gesprek met bedrijven en bonden. Vorig jaar zijn er oplossingen gevonden om het werk van beveiligers te verbeteren. In pieken moet er inderdaad hard gewerkt worden. Toch letten we er goed op dat dit prettig kan gebeuren”, luidt een verklaring van Schiphol.

Veel securitymensen doen dit af als ’een lachertje’. Schiphol weet volgens hen kennelijk niet waarover ze praat.