Nieuws/Binnenland
1136417
Binnenland

Ondernemers lopen rood aan door ING-storing

Alle 660.000 zakelijke klanten van ING hebben vrijdag vrijwel heel de dag wegens een storing niet online of mobiel kunnen bankieren. Ook konden zij niet optimaal worden bediend in kantoren van ING en via de telefonische klantenservice. De storing was rond 23.00 uur verholpen, meldde het bankbedrijf vrijdagavond.

Foto-ondernemer Ferdi Kuipers, van Foto Kuipers uit Apeldoorn is boos. "Ik kan al de hele dag geen onderdelen bestellen, betalingen doen, of betalingen van klanten zien. Normaal gesproken controleer ik op vrijdag de betalingen van klanten die komende dinsdag op cursus komen. Wie niet heeft betaald, krijgt in het weekend een mailtje. Dat moet ik nu maandag doen, als ik andere dingen te doen heb. Maar morgen, zaterdag, komen veel klanten spullen afhalen. Hoe moet ik nou controleren of zij al betaald hebben als ze zeggen dat ze het hebben overgemaakt?"

Hij vervolgt: "Ik weet wel dat je vroeger ook je rekening niet real-time kon volgen. Maar nu heb je je bedrijf erop ingericht. En het is extra onhandig nu, omdat het juist voor het weekend is. Denk dat ik de kosten van de storing maar ga verhalen op ING.”

Vertrouwen

Software-ontwerper Geert Klein Breteler van Symax noemt het gebrek aan service ‘ongemakkelijk’. „Je kan de hele dag niet bij je betaalrekening. Ik wil mijn facturen zo snel mogelijk betalen, maar dat moet nu later. Dat is heel vervelend. Ik snap het ook niet. Als ik tegen mijn klanten zeg dat een systeem de hele dag niet beschikbaar is, dan word ik wel met een 'servicelevel-overeenkomst' om mijn oren geslagen. En als het een hack-aanval is waardoor de boel plat moet, wees daar dan open over. Dan snappen mensen dat wel. Maar dit is niet heel slim. Je moet er toch op kunnen vertrouwen dat je bankservice beschikbaar is?”

Zelfstandig professional Joep van der Heijden geeft zijn heldere mening op Twitter. Verwijzend naar de ‘Wij zijn Oranje’-campagne van ING, varieert Van der Heijden: „Wij zijn rood (van schaamte)”.