Nieuws
1138803
Nieuws

"Doorgaan met Infiniti was niet noodzakelijk"

"We hoeven niet door te gaan met Infiniti, we kunnen ermee stoppen als je dat wilt", zo vertelde Nissan CEO Carlos Ghosn ooit tegen Nissan Executive Vice President Andy Palmer. Uiteindelijk werd er 'nee' gezegd op het voorstel.

"Stekker uit Infiniti mag"

Palmer voert als argument dat premiummerken goed zijn voor bijna de helft van de winst van een automerk. "Infiniti is in principe een heel mooi merk, maar we verkopen ze al 23 jaar onder de Nissan-mentaliteit", aldus Palmer.

Geen druk

Voormalig Audi-topman en huidig Infiniti-topman Johan de Nysschen vindt die Nissan-mentaliteit maar niets. Op het moment dat hij een klein jaar geleden werd aangesteld als de nieuwe baas bij Infiniti werd direct gevraagd om het verkoopdoel van 500.000 units van 2016 te verschuiven naar 2017 of zelfs 2020. "Ik heb tijd nodig en ik wil geen druk op het gebied van verkoop. Als je allereerst Infiniti ontwikkelt naar een nog volwaardiger premiummerk dan zal je uiteindelijk niet teleurgesteld worden met de winst die dat oplevert. Het is onze missie om van Infiniti wereldwijd een belangrijke speler te maken op het gebied van premiumauto's", zegt De Nysschen. Infiniti verkocht vorig jaar wereldwijd zo'n 200.000 auto's.

Uitbreiding

De komende tijd zal het modellenprogramma van Infiniti flink onder handen worden genomen. Niet alleen arriveert de opvolger van de G sedan als Q50, Infiniti wil de komende vier jaar ieder jaar een nieuwe model uitbrengen. Daaronder een in Engeland gebouwde Golf-concurrent en de coupe-variant van de Q50. Volgens De Nysschen wordt er eveneens gewerkt aan een nieuw vlaggenschip boven de M. Maar dat wordt geen rivaal voor de Mercedes-Benz S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8. "Het segment van die grote limousines stagneert", aldus de topman. Alle toekomstige Infiniti-modellen krijgen van het merk een andere naam met de combinatie Q of QX.