Nieuws/Binnenland

Nieuwe campagne tegen ongewenste reclame

Veel consumenten weten nog steeds niet hoe ze kunnen afkomen van ongewenste reclame, aanbiedingen en irritante verkooptelefoontjes. Reden voor de Consumentenbond om maandag te beginnen met de campagne 'de Nationale Afmeldweek'.

De consumentenorganisatie geeft op de website en via sociale media tips hoe mensen zich het best en snelst kunnen afmelden. „Consumenten ontvangen reclame en verkoopaanbiedingen via allerlei kanalen: aan de deur, per post, e-mail en telefoon. Er is een flink aantal mogelijkheden om je daarvoor af te melden.

Bel-niet-aan register

De bekendste daarvan is het bel-me-niet register, maar er zijn ook minder bekende afmeldmogelijkheden”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. Zo kunnen consumenten zich ook afmelden voor bijvoorbeeld reclamepost en telefonisch marktonderzoek.

De belangenbehartiger zegt regelmatig klachten te krijgen van consumenten over onder meer verkooptelefoontjes en verkopers aan de deur. „Een verwijzing naar het juiste afmeldregister biedt vaak de oplossing”, weet Combée.

Volgens de Consumentenbond lopen de ergernissen van mensen uiteen van verkoop aan de deur, geadresseerde reclame tot ongevraagde verkooppraatjes via de telefoon. Ook ergeren mensen zich aan internetreclame, zoals banners die over het scherm zweven. Door het wettelijke bel-me-niet register is er de laatste jaren volgens de bond een verschuiving geweest door bedrijven van telemarketing naar colportage.