Nieuws
1139356
Nieuws

Onder de hamer: de Bugatti van Bugatti

Weinig andere Bugatti’s hebben zo dicht bij hun schepper gestaan als de 1938 Bugatti Type 57 C Coupé Spécial. Deze auto bleef meer dan twintig jaar in dienst van de fabriek.

Deze Bugatti was waardevol voor de fabriek. Hij stond in 1938 op de Bordeaux Fair en de twee jaar daarna reden vertegenwoordigers van de fabriek en zelfs Ettore Bugatti in de Type 57. Daarna ging de auto in het wagenpark van de fabriek, waar veel fabriekcoureurs gebruik van maakten.

Veranderingen

In 1959 kocht de Belgische Bugatti-verzamelaar en –dealer Jean De Dobbeleer de groenzwarte auto over van de fabriek. Voor die tijd waren er wel de nodige dingen veranderd. Aangezien de auto bij de fabriek had gestaan was het model altijd goed onderhouden, maar ook met zijn tijd meegegaan. Zo lag er nu een motor van een Type 101 met een supercharger  in het vooronder.

Gereedschap

Sindsdien heeft de Bugatti meerdere Amerikaanse eigenaren gehad, maar dit waren allemaal liefhebbers die hun trots slechts zelden naar buiten lieten gaan. Deze Type 57 C is ondanks zijn bijzondere geschiedenis dan ook niet vaak te bewonderen geweest. Als gevolg van deze goede zorgen is de auto nog in uitzonderlijk goede staat. Zelfs het originele gereedschapssetje is nog aanwezig.

Parijs

Veilinghuis Bonhams zal de bijzondere Bugatti op 7 februari in Parijs afhameren. De verwachte opbrengst ligt tussen de 800.000 en 1.000.000 euro.