Nieuws
1139494
Nieuws

Eerste testnotities: Ford Kuga

Er mogen dan van de eerste generatie Kuga in Europa zo'n 300.000 exemplaren zijn verkocht sinds 2008, maar hier in Nederland heeft Ford midsize suv nooit zo gek veel succes gehad. De nieuwe gaat daar geen verandering in brengen (denkelijk) want daarvoor was en is deze Europese versie van de Amerikaanse Ford Escape net effe te veel aan de prijs, want hij kost minimaal 32.495 euro en dat kun je laten oplopen tot dik 50 mille.

Loeisterk

Maar o, wat is het een fijn rijdende en ook lekker sterk ogende auto! We reden een eerste testrit in de omgeving van het Spaanse Valencia, waar de wagen ook wordt gemaakt, in een vierwielaangedreven uitvoering met 163 pk dieselmotor. Loeisterk, soepel en eigenlijk precies de auto zoals je 'm zou willen hebben, maar ja da's nou net dat model dat een halve ton kost...

Groot verschil

De Kuga rijdt echter als een trein, is sterk in zijn onderstel, maar toch ook nog comfortabel en bovendien perfect te sturen. Met een elektrisch bekrachtigd systeem dat zelfs een eventueel optredende kleine onbalans in een van de voorwielen ( bij voorbeeld door losraken van een balanceergewichtje) kan compenseren, zodat je het stuur niet voelt trillen bij rechtuit rijden. Hij komt hier met 1.6 EcoBoost benzinemotoren van 150 en 182 pk, alsmede met Duratorq diesels die 140 of genoemde 163 pk leveren. Groot verschil met de vorige, die er, in Nederland althans, jarenlang eigenlijk maar in een zeer beperkt aantal (vierwielaangedreven) versies was.

Onbetaalbaar

De zwakkere diesel kun je bovendien met PowerShift automaat bestellen, (in andere landen ook die 163 pk variant, maar die wordt dan helemaal onbetaalbaar natuurlijk) en de sterkste benzineversie heeft standaard een gewone automaat. Wie er echt wat sportiever mee wil rijden (dat kan) zou het leverbare Torque Vectoring Control kunnen overwegen, dat Ford feitelijk voor de snellere Focus-modellen ontwikkelde.

Stakkertje

Op een klein offroad-parcours dat we reden bleek de Kuga ook niet zo snel klein te krijgen en nam de heuveltjes etc gemakkelijk en vlot. Het permanente 4WD-systeem, dat door Ford zelf is ontwikkeld, regelt elektronisch de verdeling van de aandrijfkracht voor/achter. Heel aangenaam is ook het comfort binnenin, we reden natuurlijk geen stakkertje, maar ook de basis-Trend uitvoering is al behoorlijk compleet. Bovendien is de Kuga door allerlei slimmigheidjes binnenin ook superstil.  Alleen wat gierig van Ford dat je er geen lichtmetalen wielen op krijgt, maar voor 32,5 mille met staal en wieldoppen wordt afgescheept.

Bagageruimte

Verder heeft de Kuga met minimaal 456 liter een 46 liter grotere bagageruimte, waarvan de klep desgewenst per sensor opent. Even de voet onder de achterbumper bewegen en hij scharniert open. Erg handig! Wie de achterbank plat gooit, heeft bijna 1700 liter inhoud. Afhankelijk van de versie mag hij 1600 tot 2100 kilo trekken, die laagste waarde voor de 4WD. Achter de alleen voorwielaangedreven 1.6 EcoBoost mag 2000 kilo hangen. Een fors verschil, maar dat komt door die eerder genoemde automatische transmissie van dat model.

Forse prijzen

Nog even: reken niet op een lagere bijtelling, want de uitstoot varieert tussen 139 (basisdiesel) en 179 (benzine automaat) gram CO2 per kilometer en dat is te veel voor belastingvoordeeltjes. Hij komt midden februari. Jammer van die forse prijzen. Ter vergelijking: in België is ie er vanaf 25.000 euro en dat scheelt een slok op een borrel!

Plus

- prima aandrijflijn

- veel comfort

- mooi 4WD-systeem

Min

- fors aan de prijs

- voor 32,5 mille geen lichtmetalen wielen

- Powershift zorgt voor hogere uitstoot

Autovisie-journalist Jeroen Jongeneel is jurylid van de Auto van het Jaar-verkiezing en rijdt als een van de eersten met de nieuwe Ford Kuga.