Nieuws/Binnenland
11398
Binnenland

Leren besturen en onderhouden op ROC

Een dronebaan

Ja hoor, hij gaat de lucht in. De leerlingen houden de handen in hun zakken, maar ze staan te popelen om de besturing te mogen overnemen.

Ja hoor, hij gaat de lucht in. De leerlingen houden de handen in hun zakken, maar ze staan te popelen om de besturing te mogen overnemen.

Enschede - Ze willen het allemaal wel worden; dronepiloot. Bij het ROC van Twente kunnen mbo’ers vanaf volgend schooljaar de keuzevakken dronetechnologie en dronegebruik volgen.

Ja hoor, hij gaat de lucht in. De leerlingen houden de handen in hun zakken, maar ze staan te popelen om de besturing te mogen overnemen.

Ja hoor, hij gaat de lucht in. De leerlingen houden de handen in hun zakken, maar ze staan te popelen om de besturing te mogen overnemen.

Gisteren kregen ruim 300 studenten een voorproefje en gingen de eerste 28 enthousiastelingen al voor een proeftheorie-examen. Vervolgens mochten ze oefenen met het besturen van echte drones en met een simulator.

In totaal zal er plaats zijn voor 1000 mbo’ers en de verwachting is dat er massaal op ingetekend wordt. Volgens Laurens van Lier, directeur van het MBO College voor Transport, Logistiek & Mobiliteit van het ROC, betekenen de nieuwe keuzevakken een meerwaarde voor de leerlingen bij het betreden van de arbeidsmarkt. ,,Robotisering betekent niet alleen dat er banen verdwijnen, maar er zullen ook nieuwe banen – zoals dronepiloot – bijkomen.”

De vraag naar studenten die kunnen omgaan met onbemande systemen wordt naar verwachting steeds groter. De grootste groei van de inzet van drones zal bij infrastructurele projecten, in de beveiligingsbranche, in de landbouw, telecom-, media- en entertainment en transportsector plaatsvinden.

Het ROC werkt samen met Space53, de nationale testlocatie voor drones. De leerlingen die volgend schooljaar één van de twee nieuwe keuzevakken kiezen, krijgen per week drie uur les in het leren besturen van drones of in dronetechnologie.