Nieuws/Buitenland

Kritiek op pers Mauritanië over gijzeling

De Algerijnse autoriteiten hebben maandag de Mauritaanse media-onderneming Mapeci op het matje geroepen over de berichtgeving over de gijzeling in het zuidoosten van Algerije. Onder Macepi vallen het persbureau Nouakchott (ANI) en Radio Nouakchott. In Algerijnse ogen bedreven deze media propaganda voor terroristen.

De twee bleken afgelopen week geregeld mensen aan de lijn te hebben die direct betrokken waren bij de bloedige overval op gaswinningsinstallaties in en rond In Amenas, 1150 kilometer ten zuidoosten van Algiers. De Algerijnse krant al-Watan (het Vaderland) noemde ANI „het propagandakanaal van de terroristen”. Gijzelnemers berichtten via ANI woensdag en donderdag al snel over aantallen omgekomen gijzelaars en mensen uit eigen gelederen, terwijl Algiers zich in stilzwijgen hulde.

ANI-chef Mohamed Ould Aboulmaali moet ook uitleggen waarom een stuk waarin de Algerijnse geheime dienst werd beschuldigd achter de hele aanval te zitten, pas na uren door de redactie van de website van ANI werd verwijderd. Volgens ANI had een hacker de aantijging op de website van ANI gezet.

Op de site worden maandag de Algerijnse beschuldigingen „een denigrerende campagne genoemd”. De Algerijnse media zouden jaloers zijn op de vrijheid en snelheid waarmee de Mauritaanse collega's te werk gingen.