Nieuws

Air France lanceert Hop!

PARIJS – Air France lanceert vandaag een gloednieuwe regionale vliegmaatschappij, die prijsvechters als Ryanair en easyJet op Europese routes te lijf moet gaan.

De naam wordt zo goed als zeker ’Hop!’ De website is al uitgelekt. Daarin gaan Air France-dochters Brit Air, Régional en Airlinair op. De operatie moet efficiënter worden, met minder personeel en hogere bezetting van de circa 80 vliegtuigen. Het doel is volgens Air France om ten minste 15% aan kosten te besparen. Alleen op die manier kunnen de tarieven omlaag om te concurreren met buitenlandse budgetvliegers. Ryanair, die nu ook aast op expansie in Zuid-Europa en Noord-Afrika voor toeristen, zakenmensen en etnisch vervoer, boekt al meer passagiers dan de 78 miljoen van Air France KLM. KLM-dochter Transavia staat naar eigen zeggen buiten het Franse Hop!, dat meer overeenkomsten vertoont met KLM Cityhopper. „Transavia Nederland en France volgen een andere lijn, in routes en businessmodel. Maar ook wij gaan vol de strijd aan met de Europese concurrentie.”Eén van de prioriteiten van Air France KLM is om de Europa-operatie in 2015 weer winstgevend te krijgen. Daar wordt vooral aan Franse zijde fors verlies geleden. KLM-topman Peter Hartman zei gisteren dat Hop! een puur Franse oplossing is.„Wij voeren vanuit Nederland ons eigen beleid en zullen altijd scherpe prijzen hanteren in alle markten. Maar een uitgekleed economytarief, zoals Air France ook zelf in Europa introduceert, is bij ons nog niet aan de orde”, aldus Hartman.