Nieuws
1144382
Nieuws

Gulpener laakt overheidsbeleid

De Gulpener Bierbrouwerij denkt voor een zwaar jaar te staan. De Limburge producent voelt zich slachtoffer van overheidsbeleid.

„We hebben per 1 januari 2013 een serieuze accijnsverhoging voor onze kiezen gekregen”, zegt directeur John Halmans van het familiebedrijf. „En de volgende is alweer aangekondigd. Dus bier wordt volgend jaar weer duurder. Ik kan er niet meer bij… En dan heb je de aangekondigde leeftijdsverhoging voor het drinken van alcoholhoudende dranken, die gaat van 16 naar 18. Dat zal de omzet ook niet ten goede komen.”

Halmans vindt het ernstige concurrentiebenadeling die deze overheidsmaatregelen met zich meebrengen. „Nederland is geen eiland. Limburg is onze belangrijkste thuismarkt. Maar het verschil in accijns met onze buurlanden is inmiddels immens. De Duitsers betalen slechts eenderde van wat wij betalen.”

De Limburger kan weinig begrip opbrengen voor de maatregelen die men in Den Haag bedenkt. „Ik ben serieus teleurgesteld in de Nederlands overheid die kennelijk met excel-berekeningen vaststelt hoeveel extra opbrengsten een accijnsverhoging in het laatje brengt. Misschien dat de accijnsverhoging geldt voor de Nederlandse gebieden aan zee, maar hier krijgen we serieuze klappen. Het is echt een bedreiging.

”Toch slaagde Gulpener er vorig jaar in om zijn afzet met 3,8% te laten stijgen, waar de gehele Nederlandse biermarkt met 1,2% daalde. Dat komt vooral omdat Gulpener in het westen van het land wat populairder wordt. Daarnaast denkt Halmans dat het helpt dat de Zuid-Limburgse brouwer zich als duurzaam bedrijf presenteert. „Dat consistente beleid heeft tot een kleine stijging geleid.”Maar dit jaar ziet hij geen verdere stijging: „Als we onze afzet dit jaar kunnen stabiliseren, hebben we het heel goed gedaan.”