1145026
Nieuws

Ryanair rocks!

Zo’n Boeing is nog steeds geen onbemand luchtschip: piloot en passagiers zitten in ’t zelfde schuitje! Vergaat ’t schuitje, dan gebeurt dat met man en muis. De onderbetaalde en doodzieke Ryanair-piloot, die door zijn vrekkige baas de lucht in werd geschopt met te weinig brandstof, is dan evengoed de sigaar!

Dit staat, met het oog op eventuele aansprakelijkheid, allemaal in de Amerikaanse gebruiksaanwijzing van het toestel. Piloten moeten die tevoren wel even doorlezen. Warning: life can be dangerous to your health!

Reizigers hebben héél goed door dat het alarmverhaal van KRO’s Reporter over de brandstofcalculaties van Ryanair wel een luchtballon móet zijn. Al was het maar omdat de kamikazepiloten, die anoniem vertelden dat zij met te weinig brandstof omhoog moeten, iedere keer ook zelf in hun gokvliegtuig stappen, met loden schoenen.

Ryanair’s fonkelnieuwe Boeings zijn doorgaans afgeladen met rotpassagiers, die niets over hebben voor de ziektedagen van hun getergde piloot, zijn hypotheek, zijn gestrande huwelijk of een pietsje peut. Maar iedereen komt elke keer weer aan, met behoud van ’t ondervoede vliegmachien! Behalve zichzelf zetten Ryanair-piloten afgelopen jaar tachtig miljoen van die krentenkakkers zonder kleerscheuren zwetend aan de grond.

De KRO dacht dat misschien, maar wij zijn toch niet gek!

Zelden kreeg ik de afgelopen jaren zoveel reacties als op mijn vraag van vorige week over de KRO-achterklap door vier rancuneuze Ryanair-piloten.

„Zo’n piloot mag het bij Ryanair dan nog zo moeilijk hebben, hij is liever zijn baan kwijt dan zijn leven”, mailt mij menige lezer. Dit lijkt mij de bottom-line, eenvoudiger kan ik het niet zeggen: de gezagvoerder wil zelf ook heel aankomen.

Dat Nederlandse vakbondsbazen te hoop lopen tegen Ryanair en op hoge toon onderzoek eisen, verbaast veel lezers totaal niet: zij werken zonder uitzondering bij de gevestigde, peperdure luchtvaartmaatschappijen, die zich geen raad meer weten met Ryanair, de prijsvechter die de hele Europese luchtvaart op de tocht zette. Opvallend genoeg is er in de Tweede Kamer nu juist gevraagd om de KLM aan een onderzoek te onderwerpen, omdat een piloot op weg naar Los Angeles door zijn baas onder druk zou zijn gezet om de brandstofvoorschriften te negeren.

Behalve reacties van honderden tevreden en ook wel eens wat minder tevreden passagiers, kreeg ik veel mails uit luchtvaartkringen. Nederlandse piloten van Ryanair en hun opleiders mailden mij ook: Ryanair zou wel gek zijn om een loopje te nemen met de veiligheid, het tegendeel is het geval. Bovendien wordt de Ierse succesvlieger scherp in de gaten gehouden door de Europese luchtvaartautoriteiten, die keer op keer bevestigen dat Ryanair kan bogen op een veiligheidsniveau dat gelijk staat aan dat van de beste luchtvaartmaatschappijen van Europa.

„Mijn complimenten voor uw column”, mailde mij Rob van den Sigtenhorst, voormalig opleider van verkeersvliegers, waarvan er ook een aantal bij Ryanair werken. „Ik stap met een gerust hart bij Ryanair in het vliegtuig! Met te weinig brandstof of ziek de lucht in gestuurd worden, is écht niet mogelijk”, schrijft hij mij. Dat leek mij ook al.

 „Als hiermee gesjoemeld wordt of is, loopt de maatschappij een groot risico dat de vergunningen tot vluchtuitvoering worden ingetrokken. Ik hoop dat Ryanair er achter komt wie de anonieme piloten zijn die aan het KRO-programma meegewerkt hebben, want een piloot die zo gezegd onder dwang te weinig brandstof meeneemt of niet-fit gaat vliegen, moet direct het vliegbrevet worden afgenomen."

De Britse tabloid The Sunday Times werd afgelopen zondag gedwongen tot een grote rectificatie voor soortgelijke beschuldigingen aan het adres van Ryanair en moet een enorme schadevergoeding betalen, die Ryanair aan een kinderfonds weggeeft.

Gaat de KRO straks betalen van ons kijkgeld?

jvnoord@telegraaf.nl

 

Meer lezersreacties vindt u hier