1145186
Binnenland

Meer lezersreacties

In mijn column van vorige week vroeg ik: 'Wanneer je als piloot van je krenterige baas niet genoeg peut meekrijgt om je bestemming te halen, bij wie ga je dan klagen? Bij de luchtvaartautoriteiten of bij de tv?' Honderden reacties volgden. Lees hier enkele opvallende.

Uit de lucht gegrepen

 

Broodnijd noemde u de tv-reportage over Ryanair. Het juiste woord! Bij het zien ervan, was mij al snel duidelijk: dit dient een ander doel. Elke captain is verantwoordelijk voor zijn vluchtuitvoering. Door zijn handtekening te plaatsen gaat hij akkoord met het vliegplan en met de wettelijk vereiste minimum brandstofhoeveelheid. Niet mee eens? Dan niet tekenen! Niet alleen bij Ryanair, maar ook bij andere maatschappijen moeten vliegers een reden opgeven, soms ook achteraf, als zij meer kerosine meenemen dan is voorgeschreven.

 

Jerry Carter

 

Concurrentie

Minstens twintig keer per jaar vliegen ik en mijn partner met Ryanair van Eindhoven naar Reus (Spanje) en als iemand tevreden is, ben ik ´t. Een bevriende piloot legde mij uit dat de anonieme verhalen over brandstofproblemen bij Ryanair volkomen uit de lucht gegrepen zijn en waarschijnlijk de wereld in geholpen worden door de jaloerse concurrentie. Als het allemaal zo levensbedreigend is als die anonieme piloten beweren, zou ik maar ontslag nemen!

 

Friedhelm Schelinski

 

Negatief

 

Ik werk bij de KLM en verzorg het onderhoud aan de vliegtuigmotoren. Ook Ryanair brengt motoren bij ons en wij onderhouden ze. Zeker is dat de crisis in Europa maatschappijen dwingt om te bezuinigen en omdat extra kilo´s brandstof meenemen ook extra brandstof kost, wordt de overigens ruime, wettelijke reserve-marge door Ryanair, maar ook door KLM, niet veel verder opgerekt. Het is jammer dat Ryanair zo in een negatief daglicht wordt geplaatst.

 

KLM-medewerker (gegevens ter redactie bekend).

 

Waardering

 

Als voormalige directeur van het Nationaal Bureau voor Toerisme (NBTC) en als ontwikkelaar van toeristische evenementen en attracties pleit ik al jaren voor meer waardering voor de prijsvechters. Zij leveren ons land qua toerisme méér op dan heel de KLM. Natuurlijk heb ik begrip voor KLM-baas Hartman en de moeilijke positie waarin hij verkeert door de dominante vereniging van KLM-verkeersvliegers met hun topsalarissen uit de gouden jaren. Maar misschien moet hij die groep éérst aanpakken, in plaats van Ryanair, EasyJet en Jos Nijhuis van Schiphol. Geef mij als toerist maar een nieuwe Boeing van Ryanair of Corendon - met jonge, swingende stewardessen, in plaats van opgevouwen in een sterk verouderd KLM-toestel, met dito bemanning!

 

Hans van Driem

 

Nuchter

 

Complimenten voor uw objectiviteit en uw nuchtere kijk op de dingen. Jammer dat sommige journalisten zich laten gebruiken door de gevestigde luchtvaart, die overigens bezig is met z´n laatste stuiptrekkingen.

 

Martin Duijvestein

 

Scepsis

 

Ben heel blij met uw scepsis ten aanzien van de hetze tegen Ryanair. Het is prima vliegen met deze prijsvechter, zeker als je je even verdiept in de regels en je daar ook aan houdt. Het is de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, de toestellen zijn gemiddeld vijf jaar oud en er is in al die jaren nimmer een ernstig ongeluk gebeurd. Meer dan 96 procent van alle vluchten is nog op tijd óók.

 

Peter Romijn

 

Ziek

 

Dat die vier piloten van Ryanair hun verhaal bij de KRO anoniem doen, is volstrekt begrijpelijk gezien de angstcultuur bij dit vliegbedrijf. Het oordeel van gereputeerde Nederlandse piloten in dezelfde uitzending sprak boekdelen. Iedere reiziger moet zelf de keuze maken met welke maatschappij hij of zij vliegt, maar ik betaal liever een paar honderd euro méér dan dat ik met het zweet in m´n handen in zo´n vliegtuig stap, waarvan de piloot mogelijk ziek aan de knuppel zit.

 

A.Houppermans

 

Ongeloofwaardig

 

Lees uw rubriek altijd met veel plezier en ben het weer volledig met u eens: ongeloofwaardige piloten, bij de KRO. Je brengt als vlieger anderen toch niet willens en wetens in gevaar! Hoe dom bovendien, als je zelf méé-verongelukt. Als het allemaal zo slecht is, neem dan ontslag en toon, net als andere klokkenluiders, dat je moed hebt.

 

R. Graat

 

Ontslag

Wij vliegen graag en vaak met Ryanair, zijn er heel tevreden over. Als het zo slecht is als die piloten beweren, nam ik meteen ontslag, vóórdat ik uit de lucht zou vallen!

 

J. H. Wassenaar

 

Spruitjes

 

Geen brandlucht, maar spruitjeslucht hing er om die KRO-documentaire, net als destijds rond die hoofdenaffaire met W. Frequin! Straks krijgt de KRO een smaadproces aan de broek, al dan niet met kruis. Ben benieuwd hoe dat dan betaald gaat worden.

 

Herman te Boekhorst

 

Hachje

 

Hoe gevaarlijk kan Ryanair zijn? Ik denk dat ze bij deze luchtvaartmaatschappij toch wel extra op hun tellen zullen passen, want als er echt wat mis gaat, dan stort meteen hun héle handel in. Bovendien lijkt mij dat die vliegers toch ook wel om hun eigen hachje denken en niet met gevaar voor eigen leven zullen starten!

 

Wil Outhuis

 

Onzin

 

Wij vliegen al twee jaar elke maand met Ryanair. Nooit een probleem. Een keer vertraging door mist, verder altijd op tijd. Onzinverhaal van de KRO.

 

J. Smaal

 

Gram

 

Uw column was mij uit het hart gegrepen. De vooringenomenheid lag er in die tv-reportages duimendik bovenop. Schandelijk dat mensen op zo´n manier hun gram willen halen! Mijn vrouw en ik zijn onlangs nog met Ryanair naar de Canarische Eilanden gevlogen en dat is ons goed bevallen.

 

Grad Hut

 

Zorgwekkend

 

Ik ben er van overtuigd dat Ryanair altijd de minimale hoeveelheid, dus voldoende brandstof meeneemt. Zorgwekkend is dat piloten zich blijkbaar onder druk gezet voelen. Ik betaal wel een paar tientjes meer bij een andere maatschappij.

 

Sjouke de Boer

 

Onderzoek

Ik denk dat er eens goed onderzoek gedaan moet worden naar wie er belang heeft bij deze karaktermoord op Ryanair.  Wie heeft er baat bij om Ryanair zwart te maken?

 

Marlon van Horck

 

Jankerds

 

Als vader van twee piloten kan ik het Ryanair-verhaal van de KRO complete onzin noemen. Ook de commentaren van de zogenaamde deskundigen, die aan de leiband van de KLM lopen, kunnen niet serieus genomen worden. Die vier anonieme piloten zijn niet anders dan incompetente jankerds, die voor veel geld een gemakkelijk baantje zoeken, waarbij ze ´s avonds om zes uur bij moeder aan de aardappels kunnen zitten. De spelregels bij Ryanair worden tijdens de wedstrijd niet veranderd: die huilebalken wisten waarvoor zij tekenden.

 

Ron Middelkoop