1145302
Binnenland

’Hoge functies worden altijd uitgedeeld om kritische geluiden te temperen’

Uitslag Stelling: Scepsis over Mister Euro

De vrijwel zekere benoeming van minister Dijsselbloem (Financiën) tot voorzitter van de Eurogroep stuit op scepsis van de deelnemers aan de Stelling van de Dag. Dat die Eurogroep, waarin alle belangrijke besluiten over de eurocrisis worden voorbereid, geleid zal worden door een degelijk land als het onze vindt u uitstekend. Maar u vreest dat het kritische Nederlandse geluid wordt gesmoord. „De beste manier om criticasters de mond te snoeren is ze een hoge positie aan te bieden.”

Is het belangrijk dat hoge posities in Europa bekleed worden door Nederlanders? U bent er zeer verdeeld over: de ene helft vindt van wel, de andere helft kan het niets schelen. „Het verbetert de status van Nederland aanzienlijk”, schrijft bijvoorbeeld een deelnemer over de aanstaande benoeming van Dijsselbloem. „Je kunt toch beter in het centrum van de macht zitten dan kritiek blèren vanaf de zijlijn”, valt een stemmer bij.

Wespennest

Maar anderen weten daar wel wat op af te dingen. „Als voorzitter moet je voornamelijk rekening houden met anderen en je bent dus niet meer vrij om je eigen belang erdoor te drukken.” Een ander schrijft: „Europa is een politiek wespennest. Wij moeten ons niet aan de manipulaties van de grote landen blootstellen.” En ten slotte roept iemand onomwonden: „Ik wil helemaal geen Nederlanders in de EU. Ik wil juist alle Nederlanders uit de EU!”

En al is nog geen kwart enthousiast over Dijsselbloems nakende positie als ’Mister Euro’, toch vindt twee derde het wel degelijk belangrijk dat deze positie in handen komt van een land met de AAA-status, dat wil zeggen een land met een oerdegelijke financiële reputatie. „Het is een erkenning van onze financiële discipline.” En trouwens: „Nederland behoort tot de grootste nettobetalers. Logisch dat wij iets te vertellen krijgen en niet alleen die armoedzaaier uit Portugal…”

Voortrekkersrol

Ondertussen bevreemdt het driekwart, dat een minister die zich nog nauwelijks bewezen heeft al voor zo’n topfunctie in aanmerking komt. „Heel raar dat een minister die zich in Nederland zélf nog moet waarmaken, nu al een Europese voortrekkersrol gaat vervullen”, merken diverse stemmers op.

Net als de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal verbaast het twee derde bovendien dat op Europese topfuncties vaak onbekende en nogal kleurloze types worden benoemd. „De Amerikanen zien het scherp. Allemaal nietszeggende flapdrollen op hoge functies, zodat de regeringsleiders hun eigen ding kunnen blijven doen.”

Ook vrezen sommigen dat zo’n prestigieuze functie te veel vergt van een minister van Financiën die in eigen land al wel genoeg te doen heeft. „Nederland heeft onderhand twee ministers van Financiën nodig om de rotzooi op te ruimen, maar moet het nu dus met een parttime minister zien te rooien…” Al merken toch ook best wat deelnemers op: „Dijsselbloem kan rustig minister blijven; sommige mensen kunnen nu eenmaal harder werken en meer tegelijk dan anderen.”

De grootste angst is voor 82% dat Dijsselbloem als voorzitter van de Eurogroep alle landen op één lijn moet krijgen, en dus niet specifiek voor het Nederlandse belang kan opkomen. „Kritiek wordt moeilijker wanneer men zelf de leiding heeft: het is duidelijk dat ons de mond wordt gesnoerd.” Een ander: „Eurofielen zullen juichen, Nederland is monddood gemaakt.”

Maar de voorstanders van Dijsselbloems voorzitterschap menen dat dit wel los zal lopen. „Een voorzitter kan heel veel invloed uitoefenen, vooral buiten de formele vergaderingen”, schrijft een van hen en een ander: „De voorzitter bepaalt de agenda en zit overal bovenop. En de Nederlandse belangen kunnen als dat nodig is prima door de staatssecretaris verdedigd worden.”