Nieuws/Binnenland
1158117534
Binnenland

Piloot had per abuis de kapingscode ingetoetst

Strafrechtelijk onderzoek naar ’nepkaping’ Schiphol bijna klaar

AMSTERDAM - Krijgt de ’kaping’ van een Air Europa-toestel op Schiphol vorig jaar een staartje in de rechtbank? Die vraag wordt in de komende weken beantwoord. De Koninklijke Marechaussee (KMar) en het Openbaar Ministerie bevestigen dat een strafrechtelijk onderzoek in de afrondende fase is.

De luchtvaartofficier van het OM zal vermoedelijk binnen een maand een beslissing nemen over een mogelijke strafrechtelijke vervolging naar aanleiding van de kaping die geen kaping bleek te zijn, aldus een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM).

Vorig jaar 6 november brak grote paniek uit op de D-pier van Schiphol toen Air Europa vlucht UX1094 een ’stil’ kapingsalarm gaf.

Het vliegtuig stond op dat moment aan de gate, klaar voor een vlucht naar Madrid. Direct werd een deel van de luchthaven ontruimd, een speciaal interventieteam en hordes agenten spoedden zich naar de plek des onheils. Ook de andere hulpdiensten van Schiphol rukten preventief uit. Bij een kaping worden geen risico’s genomen.

Bijna twee uur nadat het alarm was getriggerd, meldde Air Europa via Twitter dat het om een foutje ging. De piloot had per abuis de kapingscode ingetoetst en geactiveerd. Later bleek dat hij dat deed, toen hij zijn co-piloot in opleiding uitlegde hoe zoiets in zijn werk gaat. Daar werden toen direct vragen bij gesteld: stagiairs zijn niet welkom in de cockpit. Alleen gecertificeerde piloten mogen daar plaatsnemen.

Delen van Schiphol werden afgezet na het kapingsalarm.

Delen van Schiphol werden afgezet na het kapingsalarm.

De KMar kondigde uitgebreid onderzoek aan , dat duurde, zo erkennen de woordvoerders, onverwacht lang. Het OM wil niet kwijt naar welke strafbare feiten is gekeken.

Air Europa was niet bereikbaar voor commentaar.

safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd
safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd