Nieuws/Binnenland
1161784908
Binnenland

Warme okerkleur als middenweg

Koningin Máxima hergebruikt jurk Claes Iversen

Aankomst van Koningin Maxima en Koning Willem-Alexander bij de grote kerk in.

Aankomst van Koningin Maxima en Koning Willem-Alexander bij de grote kerk in.

DEN HAAG - Op Prinsjesdag blijft het een veelbesproken onderwerp: wat draagt onze koningin? Dit jaar wordt er bovendien extra op haar gelet: zou ze voor een van haar favoriete kleuren gaan om ons een hart onder de riem te steken, of zal ze juist meegaan in de versoberde stemming aangepast aan deze moeilijke coronaperiode?

Aankomst van Koningin Maxima en Koning Willem-Alexander bij de grote kerk in.

Aankomst van Koningin Maxima en Koning Willem-Alexander bij de grote kerk in.

Koningin Máxima koos uiteindelijk voor de gulden middenweg. Een te sobere outfit zou de situatie er ook niet beter maken, zo dacht ze waarschijnlijk. Want eerlijk is eerlijk: in deze periode kunnen we juist wel een oppepper gebruiken, al is het maar in de vorm van de outfit van onze Koningin. Daarom koos ze uiteindelijk voor een prachtige jurk in de actuele kleur okergeel van de Nederlands/Deense ontwerper Claes Iversen die één en al warmte uitstraalde.

Vintage

Waarschijnlijk ligt achter de keus voor deze ruchesjurk ook een economische gedachte. Het model is immers ’gerecycled’ want de Koningin droeg deze japon eerder tijdens het officiële bezoek van het Jordaanse koningspaar aan Nederland in 2018. De originele versie van die jurk was toen knalgeel, maar deze werd op verzoek van de Koningin zelf in deze okergele tint geverfd. Een prima keus bij de kobaltblauwe sjerp inclusief goudkleurige gesp met bijpassende okergele steen. Op zich geen nieuwe gegeven want het is bekend dat onze Koningin vaker haar kleding draagt of iets laat vermaken om er meerdere keren plezier van te hebben. Daarnaast doen haar drie dochters ook regelmatig een greep uit haar kast. Op die manier dragen leden van het Koninklijk Huis vaker ’vintage’ kleding in het openbaar.

Geen grote hoed

Bijzonder is ook het feit dat Kamervoorzitter Khadja Arib haar outfit op Máxima haar look had afgestemd. Ze droeg een glanzende okergele top op een zwarte kokerrok. Samen vormden ze het perfecte plaatje in de Grote Kerk in Den Haag. Om toch een wat ’sobere’ look uit te stralen droeg Máxima deze keer geen grote hoed zoals ze doorgaans wel doet. In plaats daarvan koos vond men tussen haar prachtig opgestoken haar een subtiele, frêle goudkleurige decoratie. De clutch in dezelfde kleur was hier uiteraard ook op afgestemd.

Jaren vijftig

Koning Willem Alexander oogt ook ingetogen maar klassiek en stijlvol in zijn outfit die bijna doet denken aan de kledingstijl uit de crisis jaren vijftig. De grijze donkere broek met pinstripe, daarop een lichtgrijs gilet over een kraakhelder wit hemd en daarbij de schuin gestreepte das en een donkerblauw blazer over het geheel staan hem meer dan goed.

Aankomst van Prinses Laurentien en prins Constantijn bij de grote kerk in.

Aankomst van Prinses Laurentien en prins Constantijn bij de grote kerk in.

Kleurrijke Prinses Laurentien oogt ingetogen maar zeer stijlvol in haar ensemble in de sobere tinten grijs/blauw/zwart/camel. Het geheel bestaat uit een lange rok en top met franjesjaal en voorzien van zigzag print van het Italiaanse modemerk Missoni, verwerkt tot één geheel door Hardies Mode uit Den Haag. Ook Laurentien pakte niet uit met een opvallende hoed maar hield het simpel met een bijpassende haarband van dezelfde Missoni stof, gemaakt door Eudia.