Nieuws/Binnenland

Eerste gipsvlucht luidt wintersportseizoen in

Vrijdagmiddag landt de eerste gipsvlucht van het wintersportseizoen op Rotterdam The Hague Airport. Traditiegetrouw komt de eerste zogeheten 'air ambulance' uit het Oostenrijkse Innsbruck. Het vliegtuig heeft dit keer 11 onfortuinlijke patiënten bij zich.

Normaal gesproken komen de meeste pechvogels relatief lichtgewond de skipiste af. „De meeste passagiers op gipsvluchten hebben knie- of enkelletsel of botbreuken. Maar ze hebben ook vaak verwondingen aan hun ellebogen of polsen. Soms reizen ook wintersporters met zwaarder letsel mee, die stabiel vervoerd moeten worden.”

Volgens een woordvoerder van alarmcentrale Eurocross is er elk jaar een duidelijk verschil tussen gewonde skiërs en snowboarders. „Skiërs lopen vaak beenletsel op, snowboarders raken eerder gewond aan hun hoofd, schouder of pols omdat op een andere manier vallen. Bovendien hebben zij op hoge snelheid wat minder controle dan skiërs”, aldus een zegsvrouw van Eurocross.

De alarmcentrale is blij met de stijgende populariteit van helmen op de piste, die de ergste klappen kunnen opvangen. „Eerst droegen steeds meer kinderen een helm, nu doen ook volwassen dat. Het is niet meer stom of tuttig.” In Italiaanse skigebieden zijn kinderen onder de 15 jaar wettelijk verplicht om een helm op te hebben, in andere Alpenlanden eisen veel skischolen zelf dat hun jongste leerlingen hoofdbescherming dragen.

Afhankelijk van de aard van de verwondingen kan een gipsvliegtuig maximaal 30 personen vervoeren. „Het is echt een vliegende ambulance”, aldus Rotterdam The Hague Airport. „Sommige mensen worden compleet liggend vervoerd, maar er zijn ook bijvoorbeeld gewone stoelen met een voetenbank voor zich.” De crew is medisch geschoold en dient dus als zowel stewardess als verpleger. En terwijl een normale cockpit hinder kan ondervinden van bijvoorbeeld signalen van mobiele telefoons, is de cockpit van een air ambulance beschermd tegen bijvoorbeeld straling van een aanwezige hart-longmachine.

Naar verwachting volgen er dit seizoen nog 100 tot 200 vluchten uit Innsbruck en Chambéry (Frankrijk) volgen. „In een drukke krokusvakantie zijn het er soms wel drie per dag”, zegt een woordvoerder van het vliegveld.