Nieuws

Vet op botten is bij veel ketens weg

Bom gaat barsten in non-fooddetailhandel

De eerste scheurtjes zijn al zichtbaar. Ketens als Henk en Piet Kerkhof vielen dit jaar om. maar de bom gaat binnenkort echt barsten in de Nederlandse non-fooddetailhandel. Er gaan waarschijnlijk nog meer ketens omvallen. „Er zullen ongetwijfeld nog meer bedrijven problemen krijgen”, voorspellen Jaap Lagerweij van adviesbureau Gwynt en NIBC-retailspecialist Peter de Vries.

Er is simpelweg minder geld om investeringen te doen. En juist die zijn broodnodig. „De omzet per vierkante meter staat al een aantal jaren onder druk”, zegt Lagerweij. „Er wordt veelal alleen nog op de kasstroom gedraaid, slechts voldoende om de operatie overeind te houden. Tot 2009 werd de druk op de omzet per vierkante meter nog gecompenseerd door stijgingen van de arbeidsproductiviteit en dalende inkoopprijzen, waardoor de marges nog konden toenemen.

Maar de laatste drie jaar zitten alle componenten, die nodig zijn voor een positieve inkomstenstroom van retailers, op de glijbaan. Het vet op de botten is er bij veel partijen inmiddels af”, voegt hij toe. „Er is bijna geen vuurkracht meer.Misschien is de Nederlandse detailhandel in de goede jaren te gretig geweest. Het aantal vierkante winkelmeters groeide explosief, met als gevolg dat Nederland een van de hoogste winkeldichtheden heeft in de wereld. Dat ging goed zolang de economie groeide en op internet nog niet veel werd gekocht.

Maar nu zit de koopbereidheid van de klant op de helling, hebben consumenten internet ontdekt, stijgen de lonen in Azië en is de dollar duurder geworden. Het resultaat is dat de omzet en brutomarge onder druk staan, waardoor de winstgevendheid daalt. De detailhandel krijgt het daardoor moeilijker en moeilijker. Ook in vergelijking met buurlanden Duitsland en België doet Nederland het minder goed, stelt De Vries.

Lagerweij: „Je ziet dat retailers teruggrijpen op het wapen van aanbiedingen en snijden in de operatie”, stelt de adviseur van Gwynt, die in het verleden directiefuncties bekleedde bij De Bijenkorf, Praxis en Hema. „Door meer te werken met aanbiedingen en promoties komt de marge onder druk. Zo lang de omzetstijging echter voldoende is om dat te compenseren is er weinig aan de hand. Lukt dat niet meer, dan zal de neiging om nog meer efficiencyslagen te maken toenemen. Totdat daar de rek ook uit is. En dan zie je gebeuren waar momenteel sprake van is: structureel teruglopende rendementen. En meer snijden kan niet meer. Dus retailers zitten klem en hebben nauwelijks tot geen mogelijkheden om de achterstand in te halen.”

Lees het hele verhaal in de Telegraaf van vrijdag