1167536
Binnenland

Schultz: toch tol heffen in Blankenburgtunnel

Al het verkeer zal in de toekomst tol moeten gaan betalen om door de Blankenburgtunnel te mogen rijden. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen dinsdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Vorig jaar zegde Schultz de PVV toe dat personenvervoer geen tol hoefde te betalen voor de tunnel die ten westen van Rotterdam moet worden aangelegd. „Maar inmiddels zijn we ingehaald door de bezuinigingen”, zei Schultz. Ze wil de 150 miljoen euro die de tol oplevert, gebruiken om elders minder te hoeven schrappen in projecten.

VVD-Kamerlid Ton Elias toonde zich verbaasd over de plannen van de minister. „Ik kan hier niet zo 1, 2, 3 van zeggen dat ik daarmee akkoord ben”, zei hij. De VVD stelde zich altijd op het standpunt dat ze liever een tolweg hadden dan helemaal geen weg. Maar nu VVD en PvdA het eens zijn over de tunnel, is er toch sprake van een andere situatie, aldus Elias.

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken had er in het overleg al voor gepleit om het tolgeld te besteden aan natuur en recreatie in het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis, waar de tunnel komt. Schultz gaat daar naar kijken, maar zei er meteen bij dat niet het hele bedrag daarvoor beschikbaar is. „Want dat is heel veel geld”, zei ze.

Kuiken wilde niet tornen aan de eerdere toezegging van de minister aan het CDA om de weg te overkluizen - de weg wordt dan overdekt en moet wegvallen in het landschap. Ze wil het vooral hebben over de inpassing, want de weg komt er „of je het nou leuk vindt of niet”, aldus Kuiken.

De PvdA was voorheen geen voorstander van de Blankenburgtunnel, maar sprak met de VVD in het regeerakkoord af dat deze weg er toch gaat komen. De coalitie hakte geen knoop door over wel of niet tolheffen voor personenvervoer.

De oppositie greep het debat aan om te pleiten voor afstel van de plannen. SP-Kamerlid Farshad Bashir is verbolgen dat de tunnel niet wordt meegewogen bij de nieuwe bezuinigingen. Ook D66, ChristenUnie, 50PLUS en de Partij voor de Dieren lieten zich kritisch uit.

De Nieuwe Westelijke Oeververbinding, zoals het traject ambtelijk wordt genoemd, moet de verkeersdruk rond Rotterdam verminderen. De aanleg zal naar schatting ruim 1 miljard euro kosten. De eerste schop moet in 2015 in de grond, zei Schultz eerder.