Nieuws

De mooiste metrostations van Europa

Als toerist is de metro een vervoermiddel dat bijzonder handig is om je naar de mooiste plaatsen en bezienswaardigheden te brengen tijdens een stedentrip. Metrostations in steden als Parijs, Stockholm en Londen zijn soms zelf zo fraai dat ze eigenlijk zélf al een bezienswaardigheid vormen. Wij zetten de mooiste zes in Europa eens op een rijtje. 

De eerste metro of ondergrondse spoorweg werd gebouwd in Londen in 1863. Die eerste voorloper van de moderne metro was verre van comfortabel. Zo stond hij vaak vol rook (de treinen reden op kolen of olie) als gevolg van slechte ventilatie en luidruchtig. Toch was deze nieuwe wijze van vervoer direct een sensatie. En tegen het midden van 1920, had een aantal andere Europese steden, waaronder Parijs, Madrid, Berlijn en Milaan, dan ook hun eigen ondergrondse netwerk. Maar nu wel met schonere, elektrisch aangedreven treinen.

In Moskou werd het ondergrondse spoorwegnet in 1935 in gebruik genomen. De stad heeft nu een van de drukste metrosystemen in de wereld. Dagelijks maken er maar liefst zo'n 6,6 miljoen passagiers gebruik van de metro. Inmiddels is de metro niet meer weg te denken als transportmiddel in de moderne steden, en iedere echt grote stad heeft dan ook vaak een metro.

Ook de metrostations in plaatsen zoals Wenen of Sint-Petersburg, die je als het ware een blik in het verleden bieden zijn natuurlijk prachtig. Uiteraard zijn lang niet alle metro-stations in Europa ontworpen om ontzag, verbazing of een glimlach bij de gebruiker uit te lokken. Veel van de stations zijn gewoon heel functioneel, maar er zijn er dus die naast die functionaliteit ook nog eens een architectonisch hoogstandje vormen.

Een lijstje met de mooiste of de fraaiste blijft toch altijd iets subjectiefs, vandaar dat we ook direct zeggen dat het niet zo is dat nummer één fraaier is dan nummer twee ofzo, maar we denken wel dat we hier tien hele fraaie metrostations bij elkaar gebracht hebben.

1. Westfriedhof, München

Hier geen saaie TL-verlichting. Dit op zich niet zo heel spectaculaire station, dat er zo op het oog redelijk gewoontjes uitziet, werd in 2001 voorzien van een elftal enorme, koepelvormige verlichtingsarmaturen die de omgeving continue laten baden in beklijvende kleuren blauw, geel en rood.

2. Olaias, Lissabon

Hier zijn met name de pijlers het bekijken waard. Dit station stamt uit 1998 toen Lissabon gastheer was van een officiële wereldtentoonstelling. Het werd gebouwd om de 11 miljoen bezoekers van en naar de diverse expo's te transporteren. Het station is ontworpen door de architect Tomás Taveira, die een grillige kleurrijke, eigentijdse ruimte creëerde, die tot op de dag van vandaag nog altijd beschouwd wordt als een modern kunstwerk.

 

3. Komsomolskaya, Moskou

 

Het prachtige station in barok-stijl. Met historische afbeeldingen, mozaïeken en plafonds met kroonluchters heeft het meer weg van een elegante grote balzaal dan van een metrostation. Het station werd in 1952 geopend om de congestie op een van de drukste punten van Moskou te verlichten. Inspiratiebron voor het mozaiek vormde de beroemde toespraak van Joseph Stalin uit de oorlogstijd in1941.

4. Canary Wharf, Londen

 

Kunst onder de grond, want hoewel de gebogen luifels en het futuristisch design van de ingang een eigentijds beeld scheppen, wordt je als bezoeker telkens weer verrast door de ongelooflijke uitgestrektheid van de ruimte hieronder. Het station is namelijk ontworpen om de dagelijkse stroom pendelaars, die inmiddels dagelijks uit meer dan 70.000 personen bestaat te verwerken. Het station is een ontwerp van architect Lord Norman Foster.

5. T-Centralen, Stockholm

 

Op het eerste gezicht ziet het centraal station van Stockholm er hetzelfde uit als een typische snelle doorgang systeem. Maar zodra je er als reizigers binnengaat bemerk je en onderga je onverwachte veranderingen in kleur en worden er steeds weer andere vormen onthuld.

6. Karlsplatz Stadtbahn, Wenen

Als er al ergens een gebouw is dat de fantasie prikkelt en je een nostalgische glimp terug in de tijd biedt van ruim een eeuw geleden, dan is dit het wel. Het is ooit gebouwd als een tramhalte in 1899, maar werd in 1981 een metrostation, toen men van de tram een ondergrondse maakte. Als je hier bent voel je dankbaarheid dat de verontwaardigde lokale bevolking ervoor heeft gezorgd dat dit fraais niet ten prooi viel aan de sloophamer...