Nieuws

Boor Victoria voltooit graafwerk NZ-lijn

De motor van boormachine Victoria is uitgezet. Om 00.32 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag voltooide Victoria de graafwerkzaamheden voor de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Dat meldde de gemeente Amsterdam.

Met deze mijlpaal komt een einde aan het boorproces van ruim 2,5 jaar. De ondergrondse werkzaamheden begonnen op 25 maart 2010 onder het Damrak. Afgelopen nacht parkeerden de medewerkers van aannemer Saturn boormachine Victoria tegen de zuidelijke wand van metrostation Rokin.

Het boorwerk voor de nieuwe metrolijn werd gedaan door vier machines: Gravin, Noortje, Molly en Victoria. De machines baanden zich op 30 meter diepte een weg door de grond onder de historische binnenstad. In totaal is 6,2 kilometer tunnel gerealiseerd.

Het werk van aannemer Saturn zit er niet helemaal op. Een deel van de tunnelbouwers blijft voorlopig in Amsterdam. Ze maken onder meer de aansluiting van station Rokin op de tunnels van Molly en Victoria en ze bouwen de nooduitgangen.

Als alles meezit rijdt de eerste metro op de NZ-lijn ergens in 2017.