Nieuws/Binnenland
1171956
Binnenland

Kamperen bij de boer populair tijdens crisis

Terwijl de reisbranche nog altijd gebukt gaat onder de financiële crisis, boeren de agrarische campings beter dan ooit tevoren.

Volgens de overkoepelende organisatie is er zelfs sprake van een regelrecht recordjaar voor het kamperen bij de boer, een fenomeen dat nu zo’n 40 jaar in Nederland bestaat.„We hebben tot nog toe fors meer vakanties geboekt dan vorig jaar. Dat gaat naar de 100 procent”, aldus voorzitter Wim van den Berg van de Stichting Vrije Recreatie (SVR).

Economische crisis

„De drukte begon al bij het begin van het kampeerseizoen, terwijl die niet alleen voortduurt maar zelfs nog toeneemt.”Volgens de voorzitter is er sprake van een combinatie van factoren. Niet alleen het uitzonderlijk mooie voorjaar, maar ook de economische crisis speelt een cruciale rol. „Mensen ontdekken dat ze voor minder geld ook in Nederland heel prettig vakantie kunnen vieren. Voor toeristen die voorheen per auto naar het buitenland trokken, spelen de torenhoge brandstofprijzen een rol om het dichter bij huis te zoeken.”

Nieuwe initiatieven

De exacte cijfers over dit jaar zijn volgens Van den Berg nog niet bekend, maar vorig jaar werden er 6,1 miljoen overnachtingen geboekt. Met daarbovenop nog eens 1 miljoen overnachtingen bij buitenlandse kampeerbedrijven die bij de SVR zijn aangesloten. Nederland telt circa 2000 agrarische campings, waarvan er 1200 bij de SVR staan geregistreerd.Tegelijk verzinnen ‘recreatie-agrariërs’ steeds nieuwe dingen om toeristen naar hun boerderij te lokken. Zoals een boerencamping in het Twentse Lattrop die – zoals onlangs gemeld – een sterrenkubus introduceerde, een luxekampeerhut met een doorzichtig dak.

Minder boekingen reisbranche

Het zogenoemde ‘glamping’, ofwel glamoureus kamperen, is dit jaar helemaal hip. „Al doet de SVR daar niet aan mee. Deze vakanties zijn te duur voor onze doelgroep”, zegt Van den Berg.Terwijl de boerencampings een recordjaar draaien, klinken in de reguliere reisbranche andere geluiden. Zo werd onlangs bekend dat er dit voorjaar minder vakanties geboekt zijn dan in dezelfde periode vorig jaar. De eerste twee weken nadat de consument het vakantiegeld ontving (eind mei, begin juni), hebben bijna 8 procent minder mensen een zomervakantie geboekt ten opzichte van 2010, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK Retail & Technology.

Last minutes

Doordat er veel duurdere vakanties worden besproken, is de omzet overigens nagenoeg gelijk gebleven.In een poging de schade zo veel mogelijk binnen de perken te houden, hebben reisorganisaties intussen vakantiegangers opgeroepen om desnoods een lastminutereis te boeken en zo geld te besparen. „Wij hebben die stuntaanbiedingen niet nodig”, aldus Van den Berg, „om de simpele reden dat de tarieven bij ons doorgaans lager liggen ten opzichte van buitenlandse vakanties.”