Nieuws

Eerste testnotities Lexus LS 600h: To drive or not to drive

Het absolute vlaggenschip van Lexus, de LS 600h, heeft een extreme make-over gehad. We lieten ons in de watten leggen door deze Lexus in de omgeving van Nice. Kiezen tussen rechts achterin of links voorin was nog nooit zo lastig.

Comfortkampioen met sportambities opzadelen

Meer vermogen (445 pk) dan ooit, maar wel iets goedkoper door een gedaalde CO2-emissie (nu 199 g/km). De achtcilinder LS460 met benzinemotor komt door ons fiscale klimaat ook niet naar Nederland. De nieuwe LS, die duidelijk voortborduurt op de oude, werd op maar liefst 3000 punten gewijzigd en is vooral herkenbaar aan zijn aangepaste neus. Lexus meldt trots dat de luxe limousine ook als F SPORT leverbaar is, maar wij houden eerlijk gezegd ons hart vast. Want als ze één ding niet moeten doen is het deze comfortkampioen met sportambities opzadelen. Wie zit er te wachten op een sportieve, mogelijk te harde en uit balans geraakte reus?

Niet helemaal perfect

Onze vrees bleek gelukkig ongegrond, want zowel in filerijk Cannes en op de Autoroute bleek zelfs het comfort van de F SPORT van toplimo-niveau. In de bergen verricht de 2230 kg zware en dik vijf meter lange über-Lexus geen wonderen, maar verovert hij met zijn luchtvering kranig bocht na bocht zonder echt uit balans te raken. Maar na een paar bochten ben je dat zowel voor- als achterin spuugzat en ga je weer in de comfortmodus die hij nu voor het eerst heeft. Maar hem het beste past. Helemaal perfect is de nieuwe LS echter niet, want verrassen met echt nieuwe features is veel moeilijker geworden in een tijd waarin een Focus al evenveel rijassistenten heeft. Daarom durven wij nu USB, televisie en internet achterin te eisen… dat is toch niet teveel gevraagd voor een prijs van 124.975 euro? 

Pluspunten

+bouwkwaliteit

+comfort

+stille en sterke aandrijflijn

 

Minpunten

-geen USB achterin

-geen internet