1173007
Binnenland

Winterklaar vòòr Sinterklaas

Wordt het in het water overwinteren of kiezen zetten we de boot weer op de wal? Deze overweging speelt elk najaar bij tienduizenden watersporters door het hoofd. Zachte winters en een lege portemonnee doen de voorkeur vaak uitgaan naar een overwintering in het water. Wat is het best voor de boot en welke maatregelen moet je in deze tijd nemen?

Regels

De regels voor het al dan niet in het water laten van de boot zijn simpel. Hout moet uit het water, staal en polyester kunnen in principe tegen ijs. Knikspant boten kunnen beter op de wal overwinteren en rondspant jachten worden door kruiend ijs omhoog gedrukt en hebben minder te lijden van vorst.

Uiteindelijk is winterstalling op het land te prefereren omdat de hele boot daar goed kan worden geïnspecteerd en minder snel prooi van wind en water wordt. Wel hebben boten op het land eerder last van vorst dan boten die in het water blijven liggen. Doordat lucht veel sneller afkoelt dan water ontstaan er eerder bevriezingen van alle natte systemen dan bij boten in het water. Tenzij de boot overdekt en verwarmd wordt opgeslagen bevriest bij een langere vorstperiode echt alles aan boord. Daar moeten dus maatregelen tegen worden genomen.

 In het water

Voor boten die in het water blijven, hebben Ron en Tak van der Most een goede tip. Zij overwinterden afgelopen jaar met hun stalen Kuster motorjacht in het koude Stockholm. De haven lag stijf dichtgevroren, maar hun boot lag vrij van het ijs. Ron en Tak hadden namelijk bij een bouwmarkt voor een paar tientjes een dompelpomp gekocht en hingen die precies onder de boot. Die pomp bracht uit de diepte een continue waterstroom langs de boot omhoog. Hierdoor stroomde er rond het jacht altijd water met de temperatuur van een meter onder het 80 cm dikke ijs. En die continue waterstroom houdt de boot vrij van het ijs.

 Vorstperiode

Of u nu kiest voor een droge winterstalling of een winter in het water, in alle gevallen zult u er voor moeten zorgen dat de boot de vorstperiode schadevrij doorstaat. Het winterklaar maken van de boot begint met het aftappen van alle vloeistofsystemen zoals koelwater, drinkwater en toilet. Vergeet ook de bilgepomp niet. Zo nodig kunt u de systemen vullen met milieuvriendelijke antivries. Water zet bij vorst ongeveer 8-9 % uit en daar kunnen koppelstukken, cilinderkoppen en zwanenhalzen niet tegen. Vorstbescherming is in deze systemen dus van levensbelang.

 Voltanken

Een nuttige maatregel is het voltanken van de brandstoftank en deze aanvullen met een middel dat de veroudering van de brandstof en vervuiling met explosieve groei van biologische bestanddelen tegengaat. Natuurlijk haalt u alle bederfelijke spullen, papieren en textiel van boord want ´s winters kunnen door de hoge luchtvochtigheid aan boord gemakkelijk schimmels groeien. Een elektrische of chemische (vochtvreters) luchtontvochtiger is daar naast geen luxe.

 Zeilboten

Op zeilboten moeten de zeilen vanwege het vocht ook van boord. Daarna kunnen de lijnen, stagen en andere onderdelen van het staand en lopend want worden gecontroleerd. En ook voor de controle van het elektrische systeem is de winter een prima periode. Veel bootbezitters kiezen er voor de accu op een vorstvrije plaats aan een druppellader in conditie te houden. Haal de accu’s dus liefst van boord en dat geldt ook voor de gasflessen. En natuurlijk is de winter ook de tijd om alle vitale onderdelen van de boot grondig te (laten) inspecteren. Dat geldt met name voor de schroefasafdichting, de anodes en de motor.

Brandblussers, reddingsvesten en -vlotten, verbandtrommel en noodsignalen hebben een beperkte houdbaarheid. De winter is de uitgelezen periode om deze middelen te controleren, te laten keuren, te vervangen of aan te vullen.

Mochten al deze maatregelen uw schipperspet te boven gaan, op vaarkrant.nl is een overzicht van bedrijven te vinden die het winterklaar werk voor u kunnen verzorgen.

 Even kijken

Overwintert de boot in het water, let er dan op dat de landvasten degelijk zijn en niet kunnen schavielen. Dek de boot goed af en zorg dat er geen water binnen kan komen. En ga tenminste eenmaal per week en in perioden van zeer slecht weer vaker even kijken. Ook als de boot op de wal staat is het verstandig regelmatig poolshoogte te nemen. Want de boot, daar ben je toch zuinig op.