Nieuws

Column Jaco Bijlsma: AutoRAI 2013 en nieuwe kansen

Herinnert u zich de AutoRAI van 2009 nog? Die crisiseditie waarbij we de auto’s niet op miljoenen euro’s kostende stands zetten, maar creatief deden met goedkope zeecontainers. Ik had toen nog wel een beetje een gevoel van trots.

We handelden dapper naar omstandigheden, bleven vechten met de beschikbare middelen. Uiteindelijk gaat het om de auto’s en niet om de stands, maar dat bleek toch te kort door de bocht.

Daarom was eenzelfde overlevingsscenario voor volgend jaar geen optie en dat snap ik ook. Het zou fantasieloos zijn en eerder een teken van zwakte. Bovendien wekte de vorige editie, ondanks de wel erg brede gangpaden, toch de indruk dat we de ergste tijd achter de rug hadden. Helaas, niets bleek minder waar, de dag voor dat het definitieve nieuws wereldkundig werd, berichtten we reeds dat de 2013-editie niet levensvatbaar was.

Niet verrassend, kijk maar naar de dramatische autoverkopen in heel Europa, het is economisch noodweer. Ford sluit in Genk de poorten en zelfs de Franse reuzen wankelen. Maar denk dan even aan Born dat voor de zoveelste keer met de beëindiging van werkgelegenheid bedreigd werd. Dat werd gered door gezonde ondernemingsgeest en nu gaat men daar een toekomst tegemoet die rooskleuriger lijkt dan ooit.

Maar of de AutoRAI in zijn huidige vorm nog toekomst heeft? Ik waag het te betwijfelen in een tijd waar iedereen beleving wenst. Is zo’n peperdure statische tentoonstelling dan nog een feest? Bij Autovisie en De Telegraaf denken we dat het tóch kan, op een andere manier, we zien kansen voor een autofeest van formaat. Volg www.autovisie.nl voor de laatste updates daarover.