Nieuws/Binnenland

Eten en slapen in Helsinki

Door Wendy Roep

Met meer dan duizend restaurants kun je in Helsinki altijd wel iets van je gading vinden. Om vervolgens in een heerlijke slaap te vallen in een uitstekend hotel of hostel. Lees hier tips!

Eten en drinken in Helsinki

 Of je het nu zoekt in de Michelinsterren, de voorkeur geeft aan snel en goedkoop, liever Fins, Russisch of internationaal eet; het is er allemaal, maar wel ietsje duurder dan in Nederland.

 Zorg in ieder geval dat je de typisch Finse producten niet vergeet. De vele bossen, meren, rivieren en de zee bieden een verser-dan-verse maaltijd. Zalm, forel, sneeuwhoen, eland of rendier; het zijn typisch Finse specialiteiten.

Als carnivoor was ik snel verliefd op de rendierbiefstuk, geserveerd met aardappelen, groenten, champignons en bessen. Een aanrader! Typisch voor Helsinki zijn de pasteitjes die in bijna alle cafés geserveerd worden. Verder zijn er ook tal van koffiehuizen waar het overdag fijn toeven is als het geslenter je even te veel wordt. 

Slapen in Helsinki

Helsinki telt heel wat uitstekende hotels en hostels, van één- tot vijfsterren, zowel in het centrum als meer naar de stadsrand toe. Als je een bijzondere plek zoekt om te overnachten, zijn er drie tips. Hotel Katajanokka (www.bwkatajanokka.fi) is de meest bijzondere, want hier slaap je in een voormalige gevangenis.

De gevangenis werd in 2002 gesloten, waarna het pand heel zorgvuldig van binnen is getransformeerd tot een schitterend hotel. Sportliefhebbers en degenen die niet teveel geld willen uitgeven voor de nacht, kunnen het beste terecht bij de hostel van het olympisch stadion (www.stadionhostel.fi).

In een vleugel van het stadion is een aantal ruimtes omgebouwd tot kamers en bijna vijftig jaar later lijkt er nog niet veel veranderd. Designliefhebbers zullen zich ongetwijfeld het meest op hun gemak voelen bij het Helka Hotel (www.helka.fi), waarbij veel design in het interieur is verwerkt. Niet voor niets is dit het ‘signature hotel’ van World Design Capital Helsinki 2012.