Nieuws/Binnenland
1175409
Binnenland

KRO verbiedt BZV-campagne

Vechtdal Marketing in Overijssel mag geen regionale 'Yvons Jaspers' meer inzetten om de regio te promoten onder vrouwen, vindt Omroep KRO. De regionale campagne met als thema “BOERgondisch genieten”, bestond uit een zoektocht naar vrouwen met de naam Yvonne. Het intiatief leunt te veel op de populariteit van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw, zei KRO-woordvoerster Birgit Jansen woensdag.

De Vechtdalcampagne mikt volgens initiatiefneemster Natasja Westenbroek slechts op 'de beleving' van het KRO-programma, maar dat is voor de omroep toch een brug te ver. „Los van wat we er zelf van vinden, kunnen we het op grond van de mediawet ook niet toestaan”, licht Jansen toe.

Vechtdal Marketing heeft de campagne stopgezet. Westenbroek: ,,We dachten dat we met deze actie binnen de grenzen waren gebleven. Niet dus. Maar we snappen ook dat de KRO het Boer Zoekt Vrouw-imago zorgvuldig bewaakt."