Nieuws/Binnenland
1175576
Binnenland

Ondernemers innoveren graag

Sinds 2011 worden nieuwe ondernemers steeds innovatiever. Meer dan de helft zoekt de uitdaging in het ontwikkelen van een 'gat in de markt'.

Van alle “nieuwe ondernemers” (18-64 jaar, met een bedrijf dat korter dan 3,5 jaar bestaat) zegt meer dan de helft een product aan te bieden dat nieuw is voor zowel consumenten als concurrenten. Dit blijkt uit het landenrapport van de Global Entrepreneurship Monitor (GEM) dat door Panteia/EIM is gepubliceerd.

Hierin is het hoogste percentage nieuwe ondernemers in Nederland (gemeten sinds 2001. In 2011 was 8,2% van de volwassen Nederlanders een nieuwe ondernemer. In 2010 was dit 7,2%. Vooral vrouwen begonnen een onderneming.

Nederlanders zien goede mogelijkheden om een bedrijf te starten en zijn voornemens het avontuur aan te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse ondernemers zowel nieuwe markten aanboren als de concurrentie aangaan. In 2011 besloot 51% van de nieuwe ondernemers markten te bedienen met geen of weinig concurrentie; dit was in 2010 nog 43%. Vooral innoverende ondernemers zijn actief in markten met weinig of geen concurrenten.