Nieuws/Binnenland
1175586
Binnenland

Nederlandse shopper is veeleisend

De Nederlandse shopper lijkt in niets op die in de rest van Europa. We zjin veeleisend, al betalen we graag voor een goede deal.

Dat zegt Fransman Stéphane Treppoz, algemeen directeur van Sarenza, een webwinkel voor schoenen en tassen die actief is in 25 EU-landen, zo meldt emerce.nl.

“Het is wel te verklaren. Nederlanders staan open voor invloeden van buitenaf. Ze nemen het excentrieke en klassieke van Engelsen, het behoudende van Duitsers en worden daarbij beïnvloed door trends uit Zuid-Europa. Daar komt bij dat het e-commercelandschap goed is ontwikkeld, mede omdat jullie een hoge breedbandpenetratie hebben.”

Treppoz onderzocht de winkelcultuur in zeven Europese landen. Hoe ziet de typische klant eruit? Conclusie: In Nederland bestaat de typische klant niet. En daarin is Nederland uniek. Qua winkelcultuur komt Nederland nog het meest in de buurt van die in de Scandinavische landen.

Nederlanders geven het meest uit bij de webwinkel van Treppoz. Volgens de CEO geven we gemakkelijk tussen de honderd en tweehonderd euro uit aan een paar schoenen. DZo´n acht procent doet dat.

Het hoofdkantoor en het magazijn zijn gevestigd in Parijs, waar een miljoen items op voorraad zjin. “Naarmate het e-commercelandschap in een land volwassener wordt, worden de klanten ook veeleisender. Nederlanders is zo´n land. We proberen bestellingen dan ook binnen 48 uur te proberen.”

Naar buitenlandse webwinkels de  Nederlanders shoppers wel wat coulanter en nemen we genoegen met een levertijd van meerdere dagen.“Naarmate je ergens langer bent, wordt dat steeds korter.” Grote lokale webshops leveren steeds vaker bestellingen op dezelfde dag. Sarenza kan daar nog niet in mee, maar als de markt het wil past hij de lokale business aan om aan de wens van de klant te voldoen.