1177583
Binnenland

Review: F1 Race Stars (PlayStation 3, Xbox 360 en pc)

Het seizoen 2012 blijkt een spannende voor Formule 1 fans. Aankomend weekend is de laatste race van het seizoen en nog altijd weten we niet wie zich wereldkampioen mag gaan noemen. Voor gamers wordt er ieder jaar een officieel spel gemaakt waarin je zelf achter het stuur van een snelle bolide kunt plaatsnemen. Maar wacht, we hebben nu ook F1 Race Stars.

Zodra je het doosje in handen hebt, weet je het. F1 Race Stars is geen normale simulatiegame. Geen eindeloze menuutjes waarin je de vleugels een tikje kunt aanpassen, de bandenspanning kunt veranderen of de remafstand kunt wijzigen. Deze game gooit het over een hele andere boeg. Dit is een funracer waarin de bekende F1 coureurs als karikatuur ten tonele verschijnen.

Succes van Mario Kart

Funracers zijn vooral bekend en populair geworden dankzij Mario Kart. Wie kent niet legendarische tracks als Rainbow Road of Wario Stadium? Of heeft vriendschappen geriskeerd door meters voor de finish het welbekende rode schildje af te vuren op een vriend(in)? Mario Kart heeft het genre gedefinieerd en aan die haast perfecte blauwdruk kunnen andere funracers maar moeilijk tippen. Zelf vond ik Modnation Racers (voor PlayStation 3 en PSP) een aardige nieuwkomer. De game voegde iets innovatiefs toe aan het concept, namelijk de mogelijkheid om zelf tracks, karts en personages te maken.

Of F1 Race Stars een blijvende indruk gaat maken in het genre van de funracers, valt moeilijk te voorspellen. De officiële licentie van de internationale raceorganisatie FIA is in elk geval een mooie opsteker. Hierdoor mogen de echte teams en coureurs gebruikt worden in de game. En die zijn in veel – niet alle – gevallen treffend overgebracht in bobblehead uitvoering. De strakke kaaklijn van Mark Webber, de glimlach van Lewis Hamilton, de weelderige haardos van Fernando Alsonso. Je herkent ze direct. Ook zonder hun teamoverall aan.

F1 power-ups

De circuits lijken weinig op de echte banen waarop gescheurd wordt. Loopings, gevaarlijke kliffen, een complete bierbrouwerij (België) waar je doorheen racet. Voor wie het nog niet duidelijk is: dit is géén simulatiegame. Toch zitten er leuke verwijzingen naar de ‘echte’ F1. Zo klinken de karts allemaal als een F1-bolide. En verder hebben alle tracks meerdere werkplaatsen waar je je wagen kunt laten repareren: de bekende pitstraat.

Of wat te denken van een power-up waarmee je een safety car in het spel brengt? Handig voor als je ergens achterin het veld kansloos om de tiende positie strijdt. Een safety car houdt de koplopers enorm op waardoor je de kans krijgt om aan te haken. Zelfs KERS (Kinetic Energy Recovery System voor niet-ingewijden) maakt zijn opwachting in de game. Op vaste punten op de circuits kun je de meter voor een snelheidsboost vullen.

Om voor de nodige variatie te zorgen, zijn er speelmodi toegevoegd die we ook van andere funracers kennen. Zo is er bijvoorbeeld een eliminatieronde. Degene die achterop rijdt, krijgt een paar seconden de tijd de één na laatste racer in te halen. Lukt dat niet binnen de tijd dan word je geëlimineerd. Een soort stoelendans met F1 karts.

Ik kan niet ontkennen me enorm vermaakt te hebben met F1 Race Stars. De supergrappige coureurs met hun maffe koppen en overwinningsdansjes werken op de lachspieren. De aan F1 gerelateerde power-ups zijn kunstig bedacht. En de layout van de verschillende tracks zit binnen mum van tijd in je geheugen gegrift. Daarmee heeft de game alle elementen om succesvol te worden. Maar het blijft afwachten of F1 Race Stars een serie gaat worden waarin ieder jaar een nieuw deel verschijnt met de meest actuele raceteams en coureurs.