Nieuws/Binnenland
1177638
Binnenland

Roer om in containervaart

De containervaart komt maar niet uit de crisis. De kwakkelende wereldhandel eist steeds meer zijn tol. Overcapaciteit in de branche en eroderende vrachtprijzen zetten de winsten van de reders onder druk. Ook de havens zien hun omzet aan overslag teruglopen.

De afgelopen jaren is de zaak alleen maar erger geworden door een vernietigende wedloop tussen de grootste reders Maersk en MSC, die steeds grotere containerschepen bestelden en daarmee de capaciteit bleven opvoeren. Maersk gooit nu de handdoek in de ring en investeert niet meer in containervaart. Volgend jaar komt echter nog wel de triple E-klasse op het water, schepen van Maersk die maar liefst 18.000 containers kunnen torsen. Die investeringsbeslissing stamt van een paar jaar terug.

De Franse reder CMA/ CGM, nummer drie in de wereld, onderhandelt met de banken over schuldsanering, maar bracht afgelopen maand wel de Marco Polo in de vaart, een schip dat 16.000 containers in één keer kan vervoeren.

Het begon allemaal vlak vóór de crisis. De vrachttarieven spoten omhoog en het ene schip na het andere werd besteld. Er was echter één probleem, een besteld schip wordt pas een paar jaar later afgeleverd. Reders kunnen derhalve maar langzaam op conjuncturele ontwikkelingen reageren. Toen de schepen er eenmaal waren was het 2008, midden in de crisis. De vrachttarieven suisden omlaag en veel schepen werden opgelegd. Grote reders drukten de kleinere uit de vaart door onder de prijs te gaan varen. „Nog altijd worden er te veel schepen te water gelaten terwijl de vraag naar vrachtruimte nog daalt”, aldus Neil Dekker van Drewry Shipping Consultants in Londen. De vraag zal daarom nog drie jaar lager zijn dan de capaciteit.

Lees verder in De Telegraaf