1177883

Review: iPod nano en touch

Je zou het bijna vergeten, maar tijdens de presentatie van de iPhone 5 toonde Apple ook twee nieuwe iPods. Aan het uiterlijk van zowel de iPod nano als de touch is flink gesleuteld. Kijken of het een geslaagde make-over is.

iPod nano

Uiterlijk

De vierkante iPod nano die in 2010 werd geïntroduceerd werd met gejuich ontvangen. Vooral de mogelijkheid om het apparaatje in een speciale polsband te dragen is door velen omarmd. Het eerste wat opvalt aan de alweer 7e generatie nano is dan ook het formaat. Het vierkante uiterlijk is weg en vervangen door een rechthoek waarin de oude nano bijna twee keer past. Voor een polsband is het apparaat duidelijk te groot. Een voordeel van het grotere formaat is dat er plaats is voor een 2,5-inch scherm plus een homeknop.

De volledige specificaties zijn hier te vinden. http://www.apple.com/nl/ipod-nano/specs.html

Bediening

Door het ontbreken van wifi en het iOS besturingssysteem is het niet mogelijk de iPod nano te gebruiken zonder deze eerst via de computer aan iTunes te koppelen. Het laden van filmpjes, muziek en foto's verloopt zoals altijd redelijk soepel. Al blijft een herdesign van iTunes zeer welkom. Zodra alle content is geladen, ga ik aan de slag met de speler. Het blijkt al snel dat de komst van de homeknop de bediening een stuk eenvoudiger maakt. Bij vorige generatie moest je met je vingers terugscrollen om uit een programma te raken en een nieuwe app te zoeken. Voortaan is het een kwestie van de thuisknop indrukken en je bent weer op je beginscherm.

De iPod nano wordt geleverd met een negental apps: muziek, video's, fitness (Nike+), podcasts, foto's, radio, klok, instellingen en audioboeken. Alle apps spreken voor zich en werken ook volgens verwachting. Het 2,5-inch scherm is van redelijke kwaliteit, maar voor het bekijken van foto's en films toch eigenlijk te klein.

Een nieuwe handige functie op de nano is Bluetooth. Voortaan is het mogelijk de nano draadloos te verbinden met autoradio, of externe luidspreker. Dat kan vooral handig zijn als je externe luidspreker de nieuwe Lightning connector nog niet ondersteunt en Bluetooth wel.

Hoewel de iPod nano een prima muziekspeler is, valt het apparaatje mij toch een beetje tegen. Dat komt wellicht doordat de speler niet langer de grote broer lijkt van de iPod Shuffle, maar het kleine broertje van de iPod touch. De gebruikersinterface lijkt op het iOS systeem van de touch, iPhone en iPad, maar het is helaas slechts een gelijkende laag die over het standaard Pixo iPod systeem is gelegd. Ook het ontbreken van GPS en wifi doet het apparaat geen goed. Hoewel de fitness app ook zonder GPS prima zijn werk doet zou het toevoegen ervan de mediaspeler aantrekkelijker maken bij sporters. Wifi brengt naast de mogelijkheid te internetten, ook mogelijk streaming muziekdiensten te gebruiken. Tot slot zou ook het toevoegen van een camera een plus kunnen zijn voor de jongeren doelgroep.

Hoewel de nano dus een prima speler is, is door het ontbreken van bovenstaande zaken het prijskaartje van €172 (16GB) best pittig te noemen. Voor €17 meer ben je in het bezit van de vorige generatie iPod touch (8GB), die wel beschikt over wifi, iOS en een camera. Uiteraard is het apparaatje zwaarder, maar het heeft dan ook meer mogelijkheden aan boord.

iPod touch (vijfde generatie)

De iPod touch heeft net als de iPhone 5 een flinke metamorfose gekregen. De speler heeft zeker de wow factor als je hem uit de verpakking haalt. Hij is een stuk dunner en lichter dan de vierde generatie iPod touch uit 2010 en heeft desondanks een groter 4 inch Retina scherm.  De achterzijde verschilt ook fors. Het apparaatje heeft niet langer een spiegelende zilverkleurige achterkant, maar ééntje van mat aluminium en is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren. De rand om het scherm aan de voorzijde is wit.  Aan de onderzijde bevindt zich naast de 3.5 mm uitgang voor de hoofdtelefoon, de nieuwe Lightning connector. Dat laatste zal niet iedereen met gejuich ontvangen. Dit betekent namelijk dat de speler zonder speciale adapter niet in bestaande docks past. De nieuwste iPod touch wordt geleverd in combinatie met een polsbandje. Apple lijkt daarmee in te spelen op de populariteit van de speler onder kinderen. Zelf zal ik geen gebruikmaken van het bandje dat overigens heel eenvoudig te bevestigen is door de zilveren knop links onder aan de achterzijde in te drukken.

De volledige specificaties zijn hier te vinden.

Connectiviteit

De iPod touch beschikt over wifi en bluetooth 4.0, helaas ontbreekt nog steeds GPS. Gebruikers die hun touch voor autonavigatie willen gebruiken moeten een speciale carkit aanschaffen met ingebouwde GPS. In de praktijk werkt dit echter lang niet zo goed als GPS in het apparaat zelf.

De wifi verbinding maakt het net als bij de iPhone mogelijk de iPod touch direct vanuit de doos te gebruiken. Gebruikers met een iTunes account kunnen hun speler na aankoop direct vullen met muziek en apps of muziek afspelen via iCloud.

Camera

Zowel de camera aan de voorkant als aan de achterkant is verbeterd ten opzichte van het 2010 model. De 1,2 megapixel camera aan de voorzijde zorgt ervoor dat je tijdens Facetimegesprekken goed in beeld verschijnt.

De 5 megapixel camera aan de achterzijde legt het af tegen het 8 megapixel exemplaar op de iPhone 5 maar maakt desondanks prima foto’s, zeker vergeleken met de vorige Touch. Wanneer je omstandigheden met weinig licht vermijdt, kan de nieuwe iPod touch prima dienst doen als vervanger van een compactcamera. Wel is het jammer dat het door het ontbreken van GPS niet mogelijk is een geo tag aan plaatjes te verbinden.  Vanuit stilstand gaat filmen in 1080p ook prima, maar zodra je erbij gaat lopen gaat de kwaliteit zienderogen achteruit. De iPhone 5 biedt wat dat betreft naast beter beeld ook betere stabilisatie.

Scherm

Het scherm van de iPod touch is precies gelijk aan dat van de iPhone 5. Doordat het langer is dan de vorige iPod touch en iPhone, is het op het thuisscherm mogelijk om vijf in plaats van vier rijen apps te plaatsen. De extra ruimte wordt niet automatisch door alle apps benut. Ontwikkelaars moeten een speciale versie van hun applicaties voor de iPhone 5 maken om het hele scherm op te kunnen vullen. Bij apps die de nieuwe grootte nog niet ondersteunen, wordt boven en onder het beeld een zwarte balk getoond.

Snelheid en batterijduur

De 5e generatie iPod touch beschikt over een A5 processor. Over het algemeen reageert het apparaat snel, al hapert ie wel af en toe in de muziekapp. Gelukkig niet tijdens het afspelen van muziek, maar wel af en toe wanneer je snel wisselt tussen afspeellijst, artiest, nummer en album. Ook duurt het even voordat alle albumart is geladen.

De batterijduur heb ik niet kunnen testen, maar volgens Apple is het mogelijk 40 uur naar muziek te luisteren op één accu. Dan moet je ondertussen natuurlijk niet gamen, Facebooken of video’s gaan bekijken. De videoduur zet Apple op 8 uur.

Oordopjes

De iPod touch wordt net als de nano geleverd inclusief de nieuwe Apple Earpods. De oordopjes zijn een verademing vergeleken met de oudere versie. Ze zitten prettiger in het oor en blijven ook beter zitten. Ook is de geluidskwaliteit verbeterd. Desondanks zijn er betere alternatieven op de markt te vinden.

iPod touch is twee versies te koop 32 GB (€325) en 64 GB (€426).

De vijfde generatie iPod touch is op vrijwel alle punten sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Hij is dunner, lichter, heeft een groter en scherpe scherm en betere camera’s. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe muziekspeler met goede internetmogelijkheden  is het een prima koop. De vraag is of bezitters van een oude touch over ‘moeten’ stappen op het nieuwe model. Met een prijskaartje vanaf €325 is van ‘moeten’ zeker geen sprake. Want hoewel de 5e iPod touch een zeer goede verbetering is van de 4 generatie, betekent dat niet dat de oude slecht is. Ook met deze speler kun je prima internetten en naar muziek luisteren, bovendien is ie compatible met alle bestaande accessoires en de nieuwere niet door de komst van de nieuwe Lightning verbinding.  Een groot minpunt aan de speler is het ontbreken van GPS.