1179084
Binnenland

„Aanbod is gigantisch!”

Op het bod van 20.000 euro dat Annet van der Meer kreeg op haar skûtsje heeft ze niet eens gereageerd. „Veel te laag! Ik vraag er het dubbele voor! Te belachelijk voor woorden!” Probleem is alleen dat dit haar eerste bod is sinds ze haar platbodem vier jaar geleden te koop aanbood. Waar let je als bootverkoper zoals Van der Meer op in deze kopersmarkt anno 2012?

Al maanden geleden heb je de beslissing genomen je schip van de hand te doen. Ze was te groot, te klein, te langzaam, te intensief om te varen, te duur. Of je bent gewoon toe aan iets snellers, mooiers, anders. Het vroege voorjaar is hèt moment je boot te verkopen. Tijd om de eerste stappen te zetten. Momenteel staan er naar schatting in ons land 25.000 boten in de verkoop. „De markt is overspannen, het aanbod is gigantisch’’, aldus Jort van Sisseren, mede-oprichter van de Doe-het-Zelf-JachtMakelaar uit Amsterdam.

Opvallen

Hoe zorg je ervoor dat je toch nog opvalt in zo’n zee van tweedehands boten? Eerst besluit je of je je boot zelf verkoopt, of dat je een makelaar inschakelt. Heb je een redelijk ’courante’ boot, zoals bijvoorbeeld bij het zeilbotensegment een polyester serieschip van de bekende Duitse en Franse merken, dan kun je overwegen het zelf te doen. Bedenk wel dat je dan te maken krijgt met papierwerk rondom een eventuele aanwezige scheepshypotheek, de BTW, het kadaster en de tenaamstelling. Dat zijn relatief ingewikkelde zaken, waar niet iedereen zich in wil verdiepen.

Verkoop via internet

Als je een minder verkoopbaar schip hebt, zoals een platbodem, of de romp van je schip is niet conservatief blauw maar knalgeel, dan kun overwegen wèl een makelaar in de arm te nemen. Probleem is wel dat die tussen de zes en acht procent courtage vraagt.Vervolgens zet je je boot op een internetsite, zoals Botentekoop.nl.

Presentatie is alles, en je schip moet goed gefotografeerd zijn. Maak de foto’s liefst niet in de haven, dan wordt de aandacht met al die omliggende boten nog steeds niet exclusief op jouw schip gevestigd. Varend op open water is veel beter. Binnen moet het volledig zijn opgeruimd als je daar foto’s maakt. Want een potentiële koper wil niet naar jouw schip kijken. Hij wil zich kunnen inbeelden dat het ook zijn schip zou kunnen zijn. Een video is nog veel beter.

Alternatief

Sinds kort is er een alternatief voor hen die niet zelf willen verkopen of direct een makelaar in de arm willen nemen. Een Nederlands bedrijf ( Doehetzelfjachtmakelaar.nl ) begeleidt online tegen een maandelijks bedrag de koper, zonder tussenkomst van een makelaar. Mogelijk gaat het initiatief, tot afgrijzen van de traditionele jachtmakelaars, een trend zetten. En dan komt het voornaamste: de prijs. En dat sluit nauw in deze tijden van economische tegenwind. Volgens velen zit de Nederlandse botenmarkt verstopt omdat potentiële verkopers te lang vasthouden aan te hoge prijzen.

Kijk op internet wat boten van jouw type en merk wat betreft prijs doen. Inventariseer wat voor accessoires zij hebben en vergelijk dat met wat voor extra’s jij te bieden hebt. En dan stel je je prijs vast.„Voor velen blijft het erg lastig te accepteren dat hun schip minder waard is dan ze dachten’’, aldus Mattijs van Balen van De Valk Jachtmakelaars uit Loosdrecht. „Je kunt ook te dicht op je boot zitten, er emotioneel teveel aan verbonden zijn.

Het inschakelen van een taxateur om de waarde te bepalen is een goed idee.’’ „Kopers zijn zich vaak beter bewust van de werkelijke waarde van een schip dan verkopers, hoewel dat de laatste tijd gelukkig dichter bij elkaar komt."

Lees zaterdag 25 februari ´Makelaars weten alles van oplichten´ in de Vaarkrant (bijlage Zaterdageditie Telegraaf), met verhalen over oplichters bij botenverkoop.