1179091
Binnenland

Makelaars waarschuwen voor oplichters

Ons artikel van vorige week over je boot verkopen, leverde veel reacties van makelaars op. Zij wijzen erop dat een makelaar essentieel is, vooral als je oplichting door buitenlandse ´kopers´ wil voorkomen.

“Zeventig procent van het botenaanbod vertrekt naar het buitenland, de kans is dus groot dat je in contact komt met een buitenlandse koper. De meeste particulieren hebben hier geen ervaring mee en dan kan het mis gaan”, zegt makelaar Guido van den Berg van White Whale Yachtbrokers.

Cheque

De dieven gaan geraffineerd te werk, vertelt ook makelaar Jitse Doeve, bestuurslid van HISWA Makelaars en de Nederlandse Bond van Makelaars in Schepen ( NBMS). “Het meest voorkomende is oplichting via een cheque van Western Union. De ´koper´ stuurt een cheque, maar het duurt een aantal weken voordat deze is goedgekeurd. Vreemd genoeg is het bedrag op de cheque hoger dan de verkoopprijs. Ze vragen of je dat extra geld via Western Union direct wil overmaken naar een transporteur. Probleem is dat je met de code van Western Union het geld overal ter wereld anoniem kunt ophalen. Vervolgens blijkt de cheque niet gedekt en is de koper verdwenen. Je bent niet alleen je geld kwijt, je hebt ook je boot nog steeds in het water liggen.”

Illegalen via bootverkoop

Doeve waarschuwt ook voor kopers uit Azië die illegalen via ´verkoop´ van grote boten Europa binnen smokkelen. “De Aziatische koper vraagt om een uitnodiging voor een schipper en zijn personeel, die de boot komen testen. Met jouw uitnodiging krijgen ze een visum en daarmee komt de bemanning naar Europa, maar ze komen nooit op je boot langs. Ze verdwijnen in de illegaliteit, terwijl jij de inspectie op je dak krijgt, die je een forse boete kan geven.”

“Eigenlijk is het heel eenvoudig: Is het te mooi voor woorden, dan is het vaak niet waar. Iemand die een boot wil kopen voor de vraagprijs, zonder dat hij deze heeft gezien, dat komt bijna niet voor.”

Vraagprijs bepalen

De makelaar kan de vraagprijs voor je bepalen, maar ook een rondgang via internet kan helpen. Zo staat er op Botentekoop.nl een overzicht van alle boten die te koop staan en tegen welke prijs. Op die manier kun je als verkoper een inschatting maken. “Maar de prijzen zijn nu wel lager dan een tijd terug”, waarschuwt Doeve. “Het is moeilijker geworden je boot te verkopen. Een makelaar is daarom een goede keus als je snel van je boot af wil. Een consument zet de boot op 1 of 2 websites en gaat achterover leunen, een makelaar is veel actiever.”

Groot aanbod

Van den Berg denkt dat het hoe dan ook een goed idee is je boot via een makelaar aan te bieden als deze in de wat hogere prijsklasse zit. “Ook al zijn er veel oplichters uit het buitenland, het blijft wel een belangrijke markt. De Scandinavische munten zijn sterker dan de euro en ze hebben minder last van de recessie. Ook de Russen en Duitsers hebben nog geld op de rekening. Zij kopen dus nog steeds boten, Nederland is populair omdat we hier een groot aanbod hebben en we liggen logistiek interessant. Wij werken samen met internationale makelaars en hebben daardoor twee keer zoveel kans op de verkoop van je boot dan wanneer je het zelf alleen in Nederland probeert.”

Geen sores

Doeve ziet ook een grote vraag vanuit Frankrijk. “Het is een grote markt, maar de Nederlanders vinden de Fransen maar moeilijk en lastig, terwijl je daar gemakkelijker een koper vindt. Wij hebben de juiste connecties en kunnen al het werk voor je doen.” En dat is precies wat de meeste mensen zoeken. “Wanneer je geen sores wil, dan kies je voor een makelaar.” Van den Berg is het daarmee eens. “Wij werken op No cure, No pay basis, dus ga er maar vanuit dat we je boot echt willen verkopen.”