Nieuws/Binnenland
1183877
Binnenland

Supers testen seniorvriendelijkheid

Supermarkten in Nederland zijn niet goed ingericht op ouderen. Verschillende supers hebben dit zelf kunnen ervaren dankzij een heus senior-simulatiepak. Het pak, dat oog- en oor-aandoeningen nabootst, maakt duidelijk hoe lastig het is voor ouderen om boodschappen te doen.

Te smalle gangpaden, te zware deuren en te grote verpakingen die niet gemakkelijk te pakken zijn. Nederlandse supers zouden te weinig investeren in het seniorenpubliek, terwijl de vergrijzing juist toeneemt. Dat zegt fabrikant SCA Hygiene Products, bekend van merken als Edet-toiletpapier en Tena tegenover FD.

Om winkeliers hierop te wijzen, is SCA langsgegaan bij verschillende ondernemers met een simulatiepak. Met het pak, gemaakt door de Duitse ergonoom Wolfgang Moll, kunnen winkeliers zelf ervaren hoe lastig het is om als oudere boodschappen te doen. Zo worden met speciale brillen en oorbeschermers oog- en oor-aandoeningen nagebootst, en hoort een rollator bij de outfit.

Categoriemanager Thijs Veendrick van SCA wil met de ‘ageing experience' een ´vliegwiel in beweging te zetten’. En er is veel belangstelling van ondernemers van Jumbo, Albert Heijn, Kruidvat, Etos, Plus en Coop. SCA wil de winkeliers helpen de winkels zo aan te passen dat het voor senioren prettig winkelen is.

Momenteel doen winkeliers nog weinig aan een speciale aanpak voor ouderen. Ouderen willen ook niet als ouderen aangesproken worden. Edgar Keehnen van marketingbureau Aegwise pleit dan ook niet voor een speciale ouderenbehandeling, maar voor een leeftijdloze supermarkt die voor iedereen toegankelijk en prettig is.

In het buitenland zijn er wel voorbeelden van seniorvriendelijke winkels. Zoals Tesco en Sainsbury in Engeland, de Duitse Nah & Frisch-supermarkten, Easy 24, dat in Noorwegen kookcursussen organiseert voor ouderen. Ook de Spaanse Senior-Stores en het Franse Hojo hebben een gerichte ouderenaanpak. In Japan heeft Lawon zelfs een speciale seniorencorner met bloeddrukmeters en massagetafels.

Er zijn speciale opstapjes geplaatst voor het zuivelschap, of er hangen vergrootglazen aan de winkelwagentjes die ook fungeren als zitje om tijdens het shoppen even uit te rusten, en zijn zithoekjes. De supers van Kaiser in Duitsland hebben bredere gangpaden, ruimere parkeerplaatsen, grotere prijskaartjes, een gratis taxitelefoon en kleinere verpakkingen. De omzet van Kaiser sprong hierdoor met tientallen procenten omhoog.