Nieuws

Vacansoleil wil naar wereldtop

In de belangrijkste wielerwedstrijd van de wereld blijkt Vacansoleil-DCM nog een flinke maat te klein. "Ons uitgangspunt was een rit in deze Tour de France winnen en ons hoofddoel was Wout Poels voorin brengen. In die missie zijn we niet geslaagd”, moest Daan Luijkx gisteren in de startplaats van de achttiende Tourrit, Blagnac, erkennen.

Met eveneens een teleurstellende klassiekerperiode achter de rug, beseft teammanager Luijkx dat er voor de toekomst een kwaliteitsimpuls moet komen. Dus eigenlijk extra budget om de zo gewenste stap naar de wereldtop te maken.

De rekensom heeft hij voor zichzelf al gemaakt. De meeste WorldTour-ploegen beschikken over budgetten die schommelen tussen de dertien en de achttien miljoen euro. "En wij zitten momenteel op 8,5 miljoen. Als we dan naar het rendement kijken, zitten we bovengemiddeld. In de ranking die bepalend is voor een WorldTour-licentie staan we nu zelfs achtste. We hoeven ons dus voor volgend jaar geen zorgen te maken. Ook qua sponsorgelden niet. Voor 2013 is in principe alles met de huidige sponsors, Vacansoleil, DCM en Bianchi geregeld.”

Lees het volledige verhaal over de toekomst van Vacansoleil-DCM in de betaalde online versie van De Telegraaf (gratis voor abonnees of eenmalig voor 1,10 euro).