Nieuws/Binnenland

Educatieve game steekt draak met Apple

De game Phone Story moet iPhone-bezitters wijzen op de duistere kant van hun telefoon. De Italiaanse ontwikkelaar Molleindustria wil spelers informatie geven over de omstandigheden waarin mensen moeten werken om de iPhone te maken.

Phone Story belicht vier situaties, namelijk het winnen van coltan in de mijnen van Afrika, de werkdruk in Chinese fabrieken, de hebberigheid van de Westerse consument en de verwerking van elektronisch afval in Pakistan.

In het korte spelletje moeten spelers bewakers afsturen op Afrikaanse mijnwerkers die te langzaam zijn, werknemers die zelfmoord proberen te plegen opvangen bij een Chinese fabriek, telefoons gooien om hebberige klanten af te weren en afval juist sorteren in Pakistan.

Hoewel Phone Story bedoeld is voor het goede doel, is de vraag hoe lang het spel beschikbaar zal blijven. De game is een duidelijke steek naar Apple. Hoewel de meeste situaties ook voorkomen bij de productie van andere smartphones, zijn de zelfdodende fabrieksmedewerkers een duidelijke verwijzing naar de affaire rond de Foxconn-fabriek die onderdelen ontwikkelt voor Apple.

Phone Story is voor €0,79 te downloaden in de App Store. Saillant detail is dat 30 procent van de inkomsten automatisch naar Apple gaat. De overige 70 procent gaan naar organisaties die zich inzetten voor betere werkomstandigheden en om misbruik door bedrijven tegen te gaan.