1200319
Binnenland

Steenrijke familie eigenaar gestolen werken

De schilderijen die in de nacht van maandag op dinsdag zijn ontvreemd uit de Kunsthal in Rotterdam, zijn bezit van de steenrijke Cordia-familie.

De werken komen uit de zogenoemde Triton Foundation, een Nederlandse stichting die een verzameling van ongeveer 250 schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken in bezit heeft van zo'n 170 invloedrijke kunstenaars uit de periode 1860-1970.

Havenbaron

Tot de collectie behoren werken van kunstenaars als Picasso, Cézanne, Mondriaan, Matisse, Vincent van Gogh en Willem de Kooning. De privéverzameling is de afgelopen 20 jaar opgebouwd door de Rotterdamse havenbaron en kunstverzamelaar Willem Cordia. Na zijn overlijden vorig jaar op 70-jarige leeftijd kwam de kunstcollectie in handen van de familie. Cordia kwam jarenlang terug op de lijst van 500 rijkste Nederlanders van zakenblad Quote. Zijn vermogen werd vorig jaar geschat op 330 miljoen euro.

Collecties

De verzameling van de Triton Foundation behoort tot de 200 belangrijkste particuliere collecties in de wereld. Tijdens de expositie in de Kunsthal, die loopt tot en met 20 januari, is voor het eerst een groot deel van de collectie voor het publiek te zien. Het Gemeentemuseum Den Haag heeft daarnaast een Triton-kabinet waar werken uit de collectie tentoongesteld worden. Ook worden kunstwerken regelmatig uitgeleend voor tentoonstellingen in musea in de hele wereld.

Het kostte de familie twintig jaar om deze kunstcollectie op te bouwen. Alle grote namen van de vorige eeuw zijn vertegenwoordigd. Het gaat om een van de betere collecties van Europa.

Pijnlijk

Dat de collectie van een particulier is, maakt de roof extra pijnlijk, zegt oprichter van de Kunsthal Wim van Krimpen tegen RTL Nieuws. Gestolen kunst, met name van een particulier, is vrijwel onverkoopbaar. Volgens Jop Ubbens, algemeen directeur van veilinghuis Christie's in Amsterdam, zou het wel een hele „domme actie” zijn als de schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam zijn geroofd om er geld voor te krijgen op de markt. „Niemand wil daarmee in aanraking komen.”

Opdracht

De kunstwerken kunnen ook in opdracht zijn gestolen, stelt Ubbens. „Dan komen ze ergens aan de muur en zie je ze nooit meer terug.” Ook is het mogelijk dat sprake is van een soort „ontvoering van schilderijen”. „Het meest waarschijnlijke is dat ze gestolen zijn om er losgeld voor te krijgen. Door bijvoorbeeld 1 miljoen euro te vragen voor een schilderij van Matisse.”

Afblijven

De directeur reageert geschokt op de diefstal. „Je moet met je poten van andermans spullen afblijven.” Kunst die bij het veilinghuis wordt aangeboden, ondergaat altijd een controle. Volgens hem staat alles wat gestolen is in computerbestanden, op internet en in catalogi. „Verder werken we samen met het Art Loss Register in Engeland, dat alles bijhoudt wat wereldwijd op de markt komt.”