1208915
Binnenland

Hervorming Europees luchtruim veel te traag

De creatie van een Europees luchtruim is nog ver weg. Dat stelt Europees Commissaris voor Transport Siim Kallas donderdag. Hij is woedend en dreigt met boetes voor EU-landen wegens het trage verloop van de hervormingen van hun luchtruimbeleid.

Het is het doel van de EU om één internationaal luchtruim met een universeel beleid te creëren. Daarvoor zouden de 27 lidstaten hun eigen luchtruimen als tussenoplossing moeten verenigen tot negen grotere gebieden. Dat gaat volgens Kallas nu nog te traag. Op dit moment kent het Europees luchtruim 650 secties, verdeeld over 60 verkeerscontroletorens met 27 nationale systemen.

,,We lopen ernstig achter op onze oorspronkelijke ambities. Na 10 jaar zijn de kernproblemen nog hetzelfde'', aldus de commissaris.

Op schema

Als de EU er in slaagt het luchtruim te moderniseren, zou dat de capaciteit kunnen verdrievoudigen, zo liet Kallas vorig jaar november weten. Verder zou de veiligheid verbeteren en de luchtvervuiling met 10 procent worden gereduceerd. Nederland was op dat moment een van de vijf landen die volgens de commissaris wel op schema lagen wat betreft modernisering.

Staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) is het eens met de oproep van Kallas. Nederland heeft samen met zes buurlanden al een deelluchtruim gevormd, maar hoe meer landen daaraan meedoen hoe meer winst er volgens de staatssecretaris kan worden geboekt. Samenwerken is volgens Atsma efficiënter, scheelt in de kosten en leidt tot minder uitstoot van broeikasgas CO2.

Ook luchtvaartorganisatie IATA liet in een reactie weten Kallas te steunen. Het ontbreken van doelmatige vliegroutes in Europa kost de sector volgens de wereldwijde branchevereniging jaarlijks 5 miljard euro. Die extra kostenpost kan de Europese luchtvaart zich in de huidige moeilijke tijden niet veroorloven, aldus IATA-directeur Tony Tyler.