Nieuws
1210021
Nieuws

In mei advertenties op Tumblr

Gebruikers van blogdienst Tumblr zullen vanaf 2 mei ook advertenties te zien krijgen. Dat is opvallend, omdat oprichter David Karp in het verleden verschillende keren heeft aangegeven reclame alleen als 'laatste redmiddel' te zien.

"We zijn tegen het tonen van advertenties. We worden er een beetje misselijk van," zo stelde Karp in 2010 nog tegenover The Los Angeles Times. De oprichter lijkt echter tot inkeer te zijn gekomen, of het gaat slechter met zijn bedrijf dan gedacht wordt. In een ultra-korte presentatie tijdens de Ad Age Digital Conference liet hij weten dat op de 'Tumblr Radar' ook betaalde berichten getoond zullen worden. Tumblr Radar is een onderdeel van de dienst waarin opvallende berichten in het zonnetje worden gezet.

Karp leek niet veel plezier te hebben in de aankondiging. Tegenover BetaBeat.com liet consultant Rex Sorgatz weten dat de hele toespraak slechts een minuut of zeven duurde: "Het was de raarste keynote die ik ooit heb gezien. Hij ratelde wat cijfers over Tumblr op, zei hoeveel hij de creativiteit in de advertentiewereld waardeert, en zei toen uit het niets dat Tumblr binnenkort advertenties zal tonen." Vervolgens liet hij op het presentatiescherm zijn emailadres zien en vluchtte hij het gebouw uit.

Het is mogelijk dat Karp onder druk van investeerders staat. Tumblr is bijzonder populair, maar er wordt nog niet veel geld met de dienst verdiend. De enige inkomstenbron is de verkoop van virtuele stickers. Door voor $1 zo'n sticker op een bericht te 'plakken', valt hij beter op in de berichtenstroom van gebruikers. Het is niet bekend of deze mogelijkheid veel gebruikt wordt.