1240923
Binnenland

Review: Dark Souls (PlayStation 3)

Bereid je voor om dood te gaan. Dat is de sinistere leuze waarmee uitgever Bandai Namco de game Dark Souls probeert aan te prijzen. In een gemiddelde game zal je waarschijnlijk een aantal keer doodgaan. Over het algemeen geen probleem. Even uithuilen, opnieuw proberen en weer verder. In Dark Souls staat er meer op het spel.

Dark Souls is de opvolger van het in 2010 verschenen Demon’s Souls en ontwikkeld door de Japanse studio From Software. Onder fanatieke gamers staat Demon’s Souls bekend als een taaie game en ook Dark Souls vergt veel geduld en concentratie van de speler.

In een notendop speel je een menselijk figuur (man of vrouw) in een mythische wereld vol draken, demonen, zombies en wandelende skeletten. Jij bent al overleden als de game aanvangt. Door jezelf een weg te vechten uit Undead Asylum krijg je te horen dat jij weliswaar dood bent, maar dat je toch een missie te vervullen hebt. Jij bent een uitverkoren dode. Dat is het zo’n beetje. Dark Souls blinkt misschien niet uit in een uitgewerkte verhaallijn. Maar daar haal je de game dan ook niet voor in huis.

Niet moeilijk

Dark Souls wordt veelal omschreven als een moeilijke game. Dat is echter misleidend. Aan het begin van de game kies je of je met een mannelijk of vrouwelijk personage van start wil en ook de voor fantasy liefhebbers bekende klassen, zoals magiër, ridder of dief. Het concept dwingt je om te allen tijde alert te zijn, je bewust te zijn van de gevaren en je goed uitrust met wapentuig en leert deze te gebruiken.

Dood loert om ieder hoekje en betekent het level vanaf het begin opnieuw beginnen. Alle behaalde ervaringspunten, die je verdient met het verslaan van tegenstanders, ben je kwijt. Die ervaringspunten heb je nodig om je personage op te waarderen naar een hoger level of betere wapenuitrusting te kopen. Het punt in het level waar je werd neergehaald, markeert een vlek je doodstrijd. Door daar overheen te stappen, haal je al je verloren gewaande ervaringspunten weer op. Maar wordt je geveld voor je op dit eerdere punt in het level bent beland, dan ben je deze ervaringspunten dus voorgoed kwijt.

Voor de geduldige gamer

Om je missie enigszins te vergemakkelijken zijn verspreid over de levels kampvuren te vinden. Door deze aan te steken, creëer je een savepoint en worden je elixers aangevuld. Geen overbodige luxe, ware het niet dat alle tegenstanders – met uitzondering van de (tussen)bazen – weer tot leven worden gewekt.

De game bezit verder een unieke online spelmodus, die je nergens anders tegenkomt. Spelers kunnen in elkaars game ‘glimmen’ en ‘flikkeren’. From Software wilde geen co-op spelmodus inbouwen, maar bewust het gevoel van eenzaamheid behouden. Dat is gelukt. Jouw game blijft jouw game, maar soms zie je een andere online speler als geest voorbij schieten. Het laat je de dood zien van iemand anders. Spelers kunnen ook waarschuwingen neerschrijven voor andere spelers. Maar niet elke ‘hint’ is een echte hint. Online spelers kunnen je ook sarren door verkeerde hints toe te spelen. Tot slot is er nog de mogelijkheid om andere spelers (tijdelijk) bij te staan in hun queeste. Je online compagnon van het leven beroven is daarbij een optie. Al deze opties vergroten het beklemmende gevoel dat iedere stap, iedere beweging, ieder geluid het laatste is wat je opmerkt alvorens teruggeworpen te worden naar één van de kampvuren.

Het is wel duidelijk. Voor een avondje hersenloos knallen moet je echt elders je plezier halen. Dark Souls is voor de geduldige gamer, die voldoening vindt in het perfectioneren van bewegingen en het leren van eerder gemaakte fouten. Als je daar rekening mee houdt, hoeft de game niet per se moeilijk te zijn. Bereid je echter wel voor om dood te gaan. En nog een keer. En nog eens…