Nieuws/Binnenland

Vliegticket even duur als hsl

Luchttrein naar het noorden

Als alternatief voor de snelle treinverbinding tussen de Randstad en het noorden van ons land zijn tot in detail plannen ontwikkeld voor een 'luchttrein'. De eerste vliegverbinding - op biobrandstof - kan al binnen een jaar volledig CO2-neutraal in de lucht worden gebracht.

De zogenaamde Noorderluchtlijn (NLL) is een initiatief van het Platform voor Duurzame Luchtvaart (PDL), dat daarover inmiddels gesprekken voert met diverse vervoerbedrijven, waaronder de Nederlandse Spoorwegen.

De plannen, die overal enthousiast worden onthaald, zijn ontwikkeld als alternatief voor de afgeblazen hogesnelheidslijn. De noordelijke provincies blijven daardoor een snelle openbaarvervoerverbinding ontberen.

PDL-voorzitter Benno Baksteen, voormalig gezagvoerder op een Boeing 747 van de KLM en ex-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, heeft de tot in detail uitgewerkte plannen tegen deze krant bevestigd.

Demonstratie De luchttrein moet als een onderdeel worden beschouwd van het openbaar vervoer. Het is tegelijkertijd bedoeld als demonstratieproject voor het gebruik van biobrandstof. Een Fokker F50-toestel, dat zich uitstekend voor het project zou lenen, zou daardoor volledig CO2-neutraal kunnen vliegen. De NLL vergt een minimale investering en kent lage exploitatiekosten. Vijf retourvluchten per dag tussen Schiphol en Groningen zouden volgens de eerste verkenningen acht miljoen per jaar vragen.

Vliegticket even duur als hsl

Kaartjes voor de luchttrein gaan ongeveer evenveel kosten als die van de hsl. Bij een vervoerstroom van 350 reizigers per dag zou de NLL al rendabel zijn.

Een enkele reis gaat bij een bezetting van 70 procent ongeveer 62 euro - inclusief alle belastingen - kosten. Een eersteklas treinkaartje Groningen-Schiphol enkele reis kost de reiziger op dit ogenblik 45 euro, maar daar legt de overheid nog ongeveer 40 euro subsidie bij, waardoor de echte kosten ongeveer 85 euro bedragen.

SteunDe NLL heeft steun van de overheid nodig om een beschikbaarheid van minimaal vijf tot bij voorkeur tien jaar te garanderen. Voor het slagen van het project is dat essen- tieel, omdat een aanlooptijd onvermijdelijk is. De reistijd per vliegtuig gaat inclusief veiligheidscontrole en in- en uitchecken ongeveer 60 tot 75 minuten bedragen, zo blijkt uit het onderzoek. De reistijd per trein op dit moment is 144 tot 154 minuten.Daarenboven leent de omgeving van de regionale luchthaven Groningen Airport Eelde zich uitstekend voor het produceren van biobrandstof uit algen.

De luchttrein wordt uitgevoerd met efficiënte turbopropvliegtuigen, die dezelfde reistijd bieden als een hsl en per passagier dezelfde hoeveelheid energie gebruiken. Het grote verschil met een hsl is dat de NLL binnen een jaar en zonder grote investering van start kan gaan en binnen vijf jaar kostendekkend kan zijn.