Nieuws/Binnenland

Piloten slaan alarm

’Schiphol laks met veiligheid’

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Hollandse Hoogte

Schiphol - Schiphol is veel te laks met de vliegveiligheid. Met serieuze waarschuwingen om de kans op ongelukken op en rond de luchthaven te verkleinen, wordt nauwelijks iets gedaan. Concrete maatregelen blijven uit, terwijl het alleen maar drukker wordt.

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Hollandse Hoogte

Pilotenvereniging VNV luidt vandaag de noodklok met een brandbrief in Den Haag, waar de Tweede Kamer zich in besloten kring buigt over de veiligheid op de complexe luchthaven.

In april sloeg de Onderzoeksraad voor Veiligheid alarm. „Maar Schiphol en ministerie leunen achterover en zijn vooral met zichzelf bezig”, zegt Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

Kees van Ojik, bewonersleider in de Omgevingsraad Schiphol, bevestigt de groeiende vrees voor botsingen in de lucht en op banen. „Voor ons een breekpunt. We willen hier geen Bijlmer- en Tenerife-achtige toestanden. Den Haag moet ingrijpen.”

Lees meer over