Nieuws/Binnenland
1252798
Binnenland

Omgevingsraad Schiphol wacht op veiligheidskader

‘Advies over vlieggroei 2020-2030 uitgesteld’

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

SCHIPHOL - De Omgevingsraad Schiphol (ORS) wacht nog altijd op het ‘veiligheidskader’ van het ministerie. ,,Pas daarna kunnen we advies uitbrengen aan het nieuwe kabinet over de mogelijke groei van het vliegverkeer tussen 2020 en 2030.”

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Piloten klagen dat Schiphol zo complex is. Maatregelen voor veiliger vliegen, maar zeker ook voor minder risico bij het taxiën tussen de terminals en de landings- en startbanen, blijven uit.

Dat zegt ORS-secretaris Johan Weggeman tegen De Telegraaf in reactie op alle commotie die is ontstaan na de brandbrief van piloten aan de Tweede Kamer. Die gaat over de ‘laksheid’ om op en rond de luchthaven snel extra maatregelen te nemen die de veiligheid verder verbeteren. Deze krant doet daar vandaag uitgebreid verslag van.

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dit voorjaar worden volgens vliegersvereniging VNV en omwonenden van Schiphol niet adequaat genoeg opgevolgd. Binnen ‘een paar weken’ komt de OVV met een eigen statement over de heikele kwestie.

,,Niet uitgesloten is dat we een aanvullend onderzoek aankondigen. Maar het kan ook zijn dat we oordelen dat onze conclusies en aanbevelingen in voldoende mate worden overgenomen. We kunnen daarbij dan zonodig nog wel kanttekeningen plaatsen”, aldus de OVV-woordvoerder.

In de Omgevingsraad Schiphol praten alle partijen die betrokken zijn bij de luchthaven (luchtvaartsector, verkeersleiding, bestuurders en bewoners), met elkaar om cruciale besluiten te nemen over de ontwikkelingen. ,,Ons advies aan de minister is door het uitblijven van het noodzakelijke veiligheidskader, de juiste geluidscijfers en de gewenste luchtruimindeling maanden uitgesteld”, zegt Weggeman.

Het ORS-advies is vaak bindend, één en ondeelbaar. Een echt poldermodel dat vanaf 2008 heeft gewerkt, maar nu dreigt vast te lopen. Dat komt omdat het overvolle Schiphol tegen de grenzen van de wettelijke, politieke en maatschappelijke capaciteit aanschurkt. In dat geval zouden de belangentegenstellingen wel eens te groot kunnen worden.

Schiphol en de luchtvaart willen graag doorgroeien van het 2020-plafond, 500.000 vluchten die dit jaar al op een haar na worden gerealiseerd, tot tenminste 600.000 starts en landingen in 2030. Bewoners, milieuorganisaties en sommige politieke partijen verzetten zich daartegen. Provincie en gemeenten willen in de omgeving ook nog meer dan 100.000 huizen bijbouwen.

,,Veiligheid is binnen de ORS geen issue. Dat is voor iedereen in de adviesraad een gegeven randvoorwaarde. De grenzen moeten ons duidelijk door de autoriteiten worden aangereikt, maar dat is niet tijdig gebeurd. Daardoor kunnen we zoals was gepland voor de kerst nog niks zinnigs zeggen over de verkeersgroei komend decennium. Dat zal op zijn vroegst in het voorjaar zijn”, stelt Weggeman.

Ook de geverifieerde herriecijfers in de gewraakte milieueffectrapportage laten volgens hem op zich wachten. ,,De criteria over veiligheid en lawaai zijn binnen de ORS niet onderhandelbaar. Die data zijn voor ons vaste uitgangspunten, maar dan moeten we er wel zeker van zijn dat ze 100% kloppen en dat ze bij geen enkele partij aan tafel ter discussie staan. Anders kan er geen goed advies komen.”