1255203
Binnenland

Spoorwegen openen de aanval op het vliegtuig

’Berlijn? Pak de trein’

Met de Thalys mee is nu vaak nog duurder dan een vliegticket van een budgetmaatschappij naar Parijs.

Met de Thalys mee is nu vaak nog duurder dan een vliegticket van een budgetmaatschappij naar Parijs.

Brussel - De Europese spoorwegen openen de aanval op het vliegtuig. Internationale treinen moeten op afstanden tot ongeveer 600 kilometer sneller, makkelijker en goedkoper worden dan vluchten. Grensbarrières worden vanaf 2018 rigoureus aangepakt en veiligheidssystemen beter afgestemd. Dan sta je vanuit Amsterdam in drie tot vier uur in hartje Berlijn, Parijs of Londen.

Met de Thalys mee is nu vaak nog duurder dan een vliegticket van een budgetmaatschappij naar Parijs.

Met de Thalys mee is nu vaak nog duurder dan een vliegticket van een budgetmaatschappij naar Parijs.

Dat is de strategie die brancheorganisatie European Rail Infrastructure Managers (EIM) vandaag bekendmaakt. Nederland bekleedt nu het voorzitterschap. ProRail-topman Pier Eringa is gisteren gekozen tot EIM-president. „Speerpunt is komende jaren om het vliegtuig weg te concurreren”, zegt hij in een exclusief gesprek met De Telegraaf. Reizen met de snelle trein moet volgens EIM zeker 30 procent goedkoper worden door slimme aanpassingen aan het spoor, preventief onderhoud met behulp van sensoren, meer samenwerking van vervoerders, uitwisseling van personeel en veel betere grenscontroles op grote stations waar wordt opgestapt.

„Begin volgend jaar beginnen we daar ook in Nederland mee. In Amsterdam en Rotterdam gaan we perrons geschikt maken voor paspoort- en securitycontroles voordat reizigers instappen. Ze hoeven dan het hele traject, bijvoorbeeld naar Londen, niet meer gestoord te worden”, aldus Eringa.

Het wisselen van machinisten aan de grens moet volgens hem ook snel verleden tijd worden. „Technisch zijn naadloze verbindingen mogelijk. Binnen EIM moeten we die gaan regelen, net als uniforme treinbeveiliging op internationale corridors”, vindt hij.

Het prijsverschil tussen een grensoverschrijdend treinkaartje en een ticket van een budgetvlieger valt nu meestal in het voordeel van de luchtvaart uit.

Dat moet volgens Eringa veranderen. „Onze kosten kunnen fors omlaag. Maar we moeten qua belastingen ook eerlijker kunnen knokken met de luchtvaart. Dat is aan overheden en de Europese Commissie.”

Flitstreinen

Eringa pleit voor meer internationale flitstreinen naar steden in Noordwest-Europa. De ’meerlandentrein’ is volgens hem nog onnodig duur en inefficiënt. „Dat komt door een lappendeken aan regels en technieken in Europa. Die schotten gaan we proberen te slechten. Als het spoor niet voordeliger wordt, prijzen we ons uit de markt.”

Het Europese spoor moet volgens Eringa beter benut en bestuurd worden. „Met cruisecontrols voor machinisten en nieuwe verkeersleidingssystemen kunnen we meer treinen kwijt. De internationale voertaal moet net als in de luchtvaart Engels worden. Daar ga ik me sterk voor maken.”