Nieuws/Binnenland
1259458
Binnenland

BOOTTEST DAVY & ØRSTED 9.50

Megasloep

Twee fanatieke watersporters met een mooie plek aan de Amsterdamse Nieuwe Meer begonnen een decennium geleden samen met een slimme reclameman een nieuw sloepenmerk.

Davy en Ørsted was in die tijd een van de allereerste aluminium sloepen. Nu hebben ze een nieuw model megasloep uitgebracht.

De naam Davy en Ørsted was een eerbetoon aan de mannen die in de 19 Eeuw het aluminium ontdekten en het productierijp maakten. De laatste tien jaar werd aluminium enorm populair als bouwmateriaal voor sloepen. Daar heeft het succes van het eerste model, de fraaie D & Ø 7.50, zeker toe bijgedragen.

Sinds de introductie van de eerste D & Ø, een blank aluminium, ruim 8 meter lange spitsgatsloep met helmstok, is er bij de werf veel veranderd. Gebleven zijn de mooie lijnen, de enorm praktische ruimtelijke indeling, de fraaie bolders en de handige rugkussens. Maar in afwerking, hang- en sluitwerk en opties heeft de Amsterdamse werf enorme progressie geboekt.

De nieuwe D & Ø 9.50 is afgeleid van de populaire 7,50, waarvan er inmiddels bijna 50 rondvaren. Het is een overnaadse spitsgatsloep met brede gangen, een dikke boegbalk en een aangehangen roer. De subtiele zeeg zorgt voor een gedistingeerde look en de twee dockinglights geven ogen aan het vriendelijke gezicht van deze 3,45 m. brede sloepenreus. Op het voordek is een mega zonnedek en er zijn rondom brede en comfortabele banken.

Opvallend is het nette laswerk. Nergens is plamuur gebruikt, de boot is alleen gespoten. De indeling is groot genoeg om er drie complete voetbalteams in kwijt te kunnen. Alle zitplekken hebben prima comfort…. en iets extra’s. De geteste boot is namelijk voorzien van een mengpaneel en een geluidsinstallatie met drie versterkers en 12 subwoofers die prachtig in de banken zijn verwerkt. Er komt een geluid uit waar DJ Tiesto jaloers op kan zijn.

De muziek overstemt ook op de zachtste stand het bescheiden dieselmotortje. De Vetus 4 cilinder 52 pk is keurig geïsoleerd en heeft weinig moeite om de 4 ton die de boot weegt in beweging te krijgen. Op vol vermogen noteren we 14 km snelheid en dat is net iets boven de rompsnelheid. De sloep is flink geballast en dat maakt dat deze mooi stabiel en rustig vaart.

Standaard wordt de vloer voorzien van traanplaat, maar in de geteste sloep ligt zwart flexiteek op de bodem van de zelflozende kuip. De standaardprijs voor de complete onderhoudsarme sloep begint bij € 110.000, maar daarin zijn de opties van de testboot als een krokodillen lederen stuurwielhoes, de koelkist en de mega geluidsinstallatie natuurlijk niet inbegrepen.

De draaicirkel is niet bijzonder klein, maar met de optionele, proportioneel aangestuurde boeg- en hekschroef is kort te keren. Bij het achteruitvaren maakt de lange kiel dat vooral het wieleffect van de schroef wordt gevolgd. Fijn is dat de boot er prachtig uitziet, prettig vaart en enorm veel ruimte biedt aan grote groepen mensen die comfortabel kunnen zitten.

 

Cijfer: 8,5

Scorebord:

Comfort & Ruimte****Ergonomie****Afwerking****Vaareigenschappen****Prijs / Kwaliteit***

 

Technische Specificaties Davy en Ørsted 9.50

Lengte over alles: 9,50 m

Breedte: 3.45 m

Diepgang: 0.70 m

Waterverplaatsing: 4.000 kilo

Motorisering 52pk Vetus diesel

Prijs vanaf: € 110.000

Klik HIER voor meer informatie