1270760
Nieuws

Winnaar MKB Innovatie Top 100 doorbreekt taboes

Eindhoven - Chemicals are not for pussies. Met deze slogan bracht Yoni.care twee jaar geleden haar biologisch katoenen tampons, maandverband en inlegkruisjes op de markt. Met succes. Het bedrijf van Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly is winnaar van de elfde MKB Innovatie Top 100.

Bij het juryberaad is flink gediscussieerd of er wel sprake was van innovatie. Er waren immers al soortgelijke producten op de markt toen Yoni begon, zij het kleinschalig. Beck en Hebly zijn er volgens de jury in twee jaar tijd in geslaagd de markt op te schudden, het onderwerp bespreekbaar te maken en hun producten in een korte tijd al op veel plekken in de schappen te krijgen, waaronder bij een grote drogisterijketen. Ook dat is innovatie, oordeelde de jury.

Yonicare is gestart nadat Mansvelt Beck van haar arts het advies kreeg om voortaan producten van biologisch katoen te gebruiken. Behalve in speciaalzaken kon ze deze producten niet vinden. Buiten dat de biologische variant niet in de reguliere schappen stond, vond ze het vreemd dat er op verpakkingen niet staat waar het van gemaakt is.

"Veel vrouwen hebben er nooit over nagedacht dat ze niet weten waar de producten die ze maandelijks gebruiken van gemaakt zijn. Terwijl ze in hun leven gemiddeld zo’n 11.000 producten gebruiken", vertelt Mansvelt Beck. Menstruatie is volgens de onderneemsters nog steeds een taboe en dat willen ze doorbreken. Hebly: “Het winnen van de MKB innovatie prijs draagt daar zeker aan bij.”

Reguliere tampons en maandverband worden gemaakt van niet-natuurlijke materialen, waar sommige vrouwen gevoelig voor kunnen zijn. “We willen vrouwen een keuze bieden en transparant zijn over de samenstelling van de producten. Bij ons weet je wat er in zit. Biologisch katoen. Geen plastic. Geen parfum. Geen gekke dingen“

Juryvoorzitter Ruud Koornstra is ervan overtuigd dat Yoni.care iets teweeg gaat brengen op de markt. Dat de bestaande industrie wel mee moet gaan met de transparantie die zij brengen.

Op de tweede plaats van de MKB Innovatie Top 100 staat Robin Radar met een detectieradar voor drones. De derde plaats is voor het zelfherstellende beton van Basilisk. “Technologisch waanzinnig”, zegt Koornstra over de nummer drie. “Maar ze maken nog geen omzet. de winnaar wel.” Nederland is al te klein voor Yoni.care. Het bedrijf staat op het punt de verkoop uit te breiden naar België, Duitsland en Groot-Brittannië.