Nieuws
1274103
Nieuws

Pakkans is laag voor illegale praktijken

Taxi-ronselaars op Schiphol zijn ware plaag

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Er moet nog veel gebeuren voor het kat- en muisspel tussen illegale taxi’s en toeristen op Schiphol uit de wereld wordt geholpen. Gisteren kwam in het nieuws dat een taxichauffeur een groep Chinese toeristen opsloot in zijn auto. Hij liet ze niet uitstappen, maar bleef rijden. Uiteindelijk stopte hij toen een van de inzittenden een raam van de taxi kapotsloeg. De man gaf ze hun bagage en ging er vandoor.

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Chauffeur was spoorloos

De toeristen waren op Schiphol ingestapt en wilden naar Amsterdam-West. Na aankomst vroeg de chauffeur daar 485 euro voor. De groep wilde uitstappen. „Toen reed hij weg en bleef hij rijden. Aan een stuk door. Dus we gingen schreeuwen en vroegen om hulp”, aldus een armzalige Chinese. De toeristen betaalden uiteindelijk 100 euro. De politie werd gebeld, maar de chauffeur was spoorloos.

Officiële cijfers over hoe vaak taxi-klanten worden opgelicht, zegt de politie niet te hebben, maar het voorbeeld van de Chinese toeristen lijkt een topje van de ijsberg. Taxichauffeur Ramon van Efferen schat dat er elke dag enkele honderden mensen die vanaf Schiphol een taxi nemen in de val lopen van de ronselaars. "Met de praktijken van de ronselaars waan je je op Schiphol op een luchthaven van een derde wereldland."

Intimideren en moedwillig omrijden

Nieuw is het allemaal niet. Een zegsman van protestgroep Ai Love Amsterdam was jarenlang nachtreceptionist bij een hotel op het Damrak. „Een groep taxichauffeurs pakt gewoon wat ze pakken kunnen”, zegt hij. „Ik heb huilende Japanse toeristen aan de balie gehad die 200 euro moesten aftikken na een ritje van de Arena naar de binnenstad en zich dan bij mij afvroegen waarom de taxi’s in Amsterdam zo duur zijn. Honderd euro voor een ritje naar het vliegveld komt veelvuldig voor en het intimideren van passagiers en het moedwillig omrijden gebeurt heel erg veel. Wat ook voorkomt is dat bij aankomst op de bestemming schoonmaakkosten in rekening worden gebracht.”

„In mei hebben vliegveld Schiphol en de gemeente Amsterdam gezegd dat ze gingen handhaven”, zegt een woordvoerster van de Amsterdamse taxicentrale TCA, maar we hebben de hele zomer klachten gehad van mensen die 300 of 400 euro betalen voor een ritje, dat bij ons melden in de hoop dat wij het kunnen oplossen. Het is erg frustrerend dat we niks kunnen doen.”

980 euro voor een ritje naar het Okura

Het meest uitzonderlijke geval waarvan de TCA-zegsvrouw op de hoogte is, is een ritje voor 980 euro van Schiphol naar het Okura Hotel. „Dat is echt bizar hoog. Alle meldingen die wij binnenkrijgen, geven we door aan de politie.”

Een lezer, die reageerde op onze oproep om persoonlijke ervaringen te delen. vindt dat Schiphol, dé plek waar veel buitenlanders ons land binnenkomen, een soort bananenrepubliek is geworden. De snorders gaan sluw te werk.

Hele plein bezaaid met ronselaars

Taxi-chauffeur Ismail Zobair, die een vergunning heeft voor de officiële standplaats, ziet met zijn eigen ogen gebeuren dat ronselaars hun klanten meenemen naar de parkeergarage om de klant te vervoeren. „Aan de lopende band worden klanten bedreigd, geïntimideerd en bespuugd als ze ervoor kiezen om een taxi te nemen die officieel mag staan op Schiphol. Het hele plein is bezaaid met ronselaars die potentiële klanten aanspreken. Ze lopen in hesjes rond met de tekst 'official taxi service'. Dat schept 'zogenaamd' vertrouwen waardoor de klant met de chauffeur meeloopt naar de parkeergarage.”

Toeristen worden aangeklampt en worden goedkope ritjes naar de binnenstad aangeboden. Oplichting blijkt vaak pas bij aankomst op de plek van bestemming. Dan blijkt de rit geen 50 euro te kosten, maar ineens 50 euro per persoon. Ook zijn er gevallen bekend dat ineens per koffer een bedrag van 25 euro moest worden afgerekend.

Toeristen zijn veelal doelwit

„Een vriend van mij die woont aan de Vossiusstraat kwam een huilende Chinese toeriste tegen”, zegt Amsterdammer Dik van Brummen. „Toen hij zijn hulp aanbood gaf zij te kennen een taxi gehad te hebben van Schiphol naar de Vossiusstraat en ze 550 euro moest afrekenen. Mijn vriend adviseerde haar naar de politie te gaan om aangifte te doen. Het lijkt erop dat de toeristen altijd het doelwit zijn van dit soort praktijken.”

Bart Giele van treinenbedrijf Wattman hoort regelmatig verhalen van klanten die zijn bedrijf komen bezoeken. „Een paar maanden geleden kreeg ik twee klanten uit Spanje op bezoek, die problemen met een taxichauffeur hadden gehad. Voor een ritje van Schiphol naar het Corendon hotel in Amsterdam, kregen zij van de chauffeur te horen dat de rit 275 euro moest kosten. Toen zij aangaven in gebrekkig Engels dit bedrag niet te willen betalen, werd de sfeer steeds grimmiger. Door tussenkomst van de receptioniste van het hotel is het bedrag uiteindelijk naar beneden gebracht tot nog steeds schandalige bedrag van 100 euro. Dat is geen warm welkom in Nederland.”

Dievengilde

In politiek Amsterdam reageerde VVD-duoraadslid Cees Eenhoorn als eerste op het incident van de Chinese toeristen. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij zich gespecialiseerd in de Amsterdamse taxibranche. Hij noemt de illegale chauffeurs een „dievengilde”. „Deze Chinezen hebben uiteindelijk 100 euro afgerekend. Dat is al een bizar hoog gedrag.

Bedragen rond de 200 euro hoor ik regelmatig terugkeren. Het is gewoon diefstal als je weet dat een rit tussen het vliegveld en de hoofdstad normaal gesproken zo’n 50 euro kost. Als dat je eerste kennismaking met Amsterdam is, ben je eigenlijk al helemaal klaar met je bezoekje aan de stad.”

Geen aangifte

Heel vaak wordt er geen aangifte gedaan. „Mensen schamen zich”, aldus Eenhoorn. „En weten de weg niet naar de politie.”

Voor de taxibranche is het een drama. De reguliere Amsterdamse taximarkt staat los van dit soort oplichters. Het bezorgt de branche een hele slechte naam. „We hebben geen idee wie die chauffeurs zijn”, zegt de woordvoerster van TCA. „Ze opereren anoniem.”

45 euro voor ritje van 4 minuten

Een officier van dienst van de brandweer Amsterdam-Amstelland kan nog steeds boos worden, als hij zijn ervaring vertelt. „Afgelopen juni heeft een buitenlandse gast van ons korps 45 euro moeten aftikken aan zo'n hufter voor een rit van de terminal naar langparkeren. Dat is vier minuten rijden. Ik heb niet de illusie dat er nog oprecht volk tussen deze aasgieren zit.”

Machteld Ligtvoet aan het bureau Amsterdam Marketing noemt de oplichting „echt verschrikkelijk”. „Hier mogen we ons gezamenlijk als Amsterdam voor schamen. Het is heel belangrijk dat bezoekers aan de bel trekken als ze dit overkomt, want de hoofdstad moet een gastvrije stad blijven. Dit is heel beschamend.”

Dweilen met de kraan open

Het is overigens niet zo dat Schiphol niet waarschuwt voor de wanpraktijken. Zo worden er berichten omgeroepen waarin bezoekers er op erop gewezen worden dat ze alleen met officiële taxi’s mee moeten gaan. Ook liggen er stickers op de grond die een looproute vormen vanaf de aankomsthallen tot aan de officiële taxistandplaats en staan er beveiligers van Schiphol en een handhavers van de gemeente op het Jan Dellaertplein die er op moeten toezien dat reizigers niet benaderd worden door taxironselaars. "Het schijnt dweilen met de kraan open te zijn", aldus taxichauffeur Van Efferen.

Dat gaat echter lang niet altijd goed. „Er staan inderdaad controleurs”, zegt een vrouw die regelmatig werkzaam is op Schiphol. „Maar zij mogen de klanten alleen waarschuwen. De ronselaars lachen iedereen uit.” Ook TCA heeft geen hoge pet op van het toezicht. „Tegen ons wordt gezegd dat er zogeheten boa's staan, dat zijn toezichthouders, en dat zij optreden als mensen worden opgelicht”, aldus de TCA-woordvoerster. „We hebben twijfels of dat wel gebeurd. Hoge boetes is wat ons betreft het enige dat werkt.”

Er blijft sprake van een kat- en muisspel

Ook Schiphol erkent dat er meer moet gebeuren om toeristen niet in de illegale fuik te laten lopen. „De afgelopen maanden heeft Schiphol met betrokken partijen veel gedaan om de taxironselaars-problematiek aan te pakken”, laat een woordvoerster weten. „De situatie is hierdoor iets verbeterd, maar er blijft sprake van een kat- en muisspel. Zodra de handhavers elders zijn vervallen de meeste ronselaars weer in het gedrag van opdringen en hinderen van onze passagiers. Schiphol wil dan ook zo snel mogelijk een structurele oplossing.”

Een Nederlandse zakenman nam laatste de proef op de som, samen met een collega. „Ook wij werden aangezien als arriverende passagiers en door de aasgieren besprongen. Nadat bleek dat wij slechts deden alsof, werden wij stevig beschimpt en stortten zij zich vol overgave op een Aziatisch gezin dat zojuist arriveerde in Nederland. Ondanks dat een officiële taxichauffeur nog probeerde deze mensen te behoeden voor deze vileine truc, mocht het niet baten en zijn ook deze mensen hoogstwaarschijnlijk opgelicht. Het is helaas “lopende band werk” op het plein voor Schiphol.”

'Duidelijker communiceren'

Eenhoorn denkt dan ook dat er veel nadrukkelijker op gewezen moet worden dat bezoekers alleen gebruik moeten maken van de taxi’s die op de officiële standplaats staan, zoals dat in veel internationale vliegvelden ook gebeurt. „We moeten nog duidelijker communiceren dat mensen niet met ronselaars mee moeten gaan.”

Om de taxibranche beter te begrijpen, heeft Eenhoorn een opleiding tot taxichauffeur gevolgd. „Met een taxipas op zak mag ik mezelf binnenkort gediplomeerd chauffeur noemen. Om de hele markt beter te begrijpen en te kijken hoe alles loopt ga ik binnenkort mijn eerste ritjes maken.”