1276195
Binnenland

Brandweer voorzichtig vanwege gevaar voor elektrocutie

Overleden bestuurder (53) uit gecrashte Tesla gehaald

De brandweer wist een deel van de accu wel te blussen, onder meer door zand te gebruiken.

De brandweer wist een deel van de accu wel te blussen, onder meer door zand te gebruiken.

Baarn - UPDATE - Een dodelijk ongeval met een Tesla in Baarn heeft de brandweer woensdagochtend uiterst voorzichtig moeten onderzoeken. Het had veel voeten in de aarde om het lichaam van de verongelukte man uit Hilversum uit het voertuig te halen.

De brandweer wist een deel van de accu wel te blussen, onder meer door zand te gebruiken.

De brandweer wist een deel van de accu wel te blussen, onder meer door zand te gebruiken.

De 53-jarige automobilist reed woensdagochtend rond 06.00 uur door nog onbekende oorzaak tegen een boom langs de Hilversumsestraatweg en overleed door de harde klap. Een deel van de accu uit de auto vatte vlam. Volgens de brandweer was de brand lastig te blussen. „Er kwamen dampen en zuren vrij, waardoor de brandweer voorzichtig te werk moest gaan. Met de hulp van zand is de brand geblust.”

Elektrocutie

Een deel van de accu zat nog in het voertuig en kon de auto onder hoogspanning zetten. Dat levert voor brandweermannen het gevaar van elektrocutie op. De brandweer heeft bovendien weinig ervaring met ongelukken met elektrische auto’s. Daardoor duurde het bergen van het lichaam langer dan normaal, namelijk acht uur.

„Als een auto op vier wielen staat, heeft de brandweer normaal gesproken geen moeite om de accu’s uit te schakelen. Deze wagen is echter helemaal vernield, wat de berging bemoeilijkt”, aldus woordvoerder Ronald Boer van de veiligheidsregio Utrecht tegen De Telegraaf. „In deze situatie weet je nooit wat er kan gebeuren.” Als het slachtoffer nog had geleefd, had de brandweer geprobeerd sneller in te grijpen.

Experts van Tesla Nederland kwamen rond 11.00 uur naar de plek van het ongeval om de brandweer te adviseren.

Autopilot

Gegevens over de rit kan het autobedrijf later uitlezen. Dan wordt ook duidelijk of de auto een autopilot-functie had en zo ja, of de bestuurder daar gebruik van maakte.

De N415 was in beide richtingen dicht tussen Lage Vuursche en de N221.